MECHELEN – Zelfrijdende voertuigen kunnen worden ingezet voor efficiëntere pakjeslevering in een stad. Dat bewijst een test met een zelfrijdend voertuig in het centrum van Mechelen in het kader van het project ALEES van VIL.

De technologische mogelijkheden zien er volgens het VIL veelbelovend uit, al zal een grootschalige inzet van deze voertuigen niet voor de eerstkomende jaren zijn. Hiervoor is een aanpassing van de wetgeving nodig, en voldoende volume. Dit kan enkel gerealiseerd worden door middel van samenwerkingsmodellen.

Zelfrijdende voertuigen bieden heel wat voordelen in een stad. Ze zijn compact, stil, emissieloos en veilig. Ze hanteren flexibele routeplanningen en de belading is beter, zodat leveringen efficiënter gebeuren. Meer geconsolideerde leveringen zorgen bovendien voor minder verkeer en een hogere leefbaarheid in de stadscentra.

Inkomende volumes, zoals voorraden van lokale handelaars, zullen worden opgeslagen in een stedelijk distributieplatform aan de rand van de stad. Autonome voertuigen kunnen vervolgens ingezet worden om deze goederen verder naar het stadscentrum te vervoeren. Daarnaast zullen in het stadscentrum verschillende micromagazijnen fungeren als connectoren voor alle mogelijke lokale vormen van distributie.

“Om dit scenario rendabel te maken, is er voldoende volume nodig. Vlaanderen heeft geen wereldsteden, dus moet er samengewerkt worden. Die samenwerking is cruciaal, maar meteen ook de moeilijkste opdracht”, aldus VIL projectleider Kris Neyens.

Gekoeld

Tijdens een test met een zelfrijdend voertuig van het Franse bedrijf Easymile in het centrum van Mechelen legde het voertuig volledig autonoom een traject af en maakte verschillende tussenstops bij lokale handelaars om pakjes te af leveren. Er werden verschillende scenario’s uitgetest, waaronder de levering van gekoelde goederen.

“Dankzij het gebruik van droogijs hebben we kunnen aantonen dat ook gekoelde en diepvrieslevensmiddelen veilig op de eindbestemming raken. We zijn blij dat de demo een succes was. Zowel de positieve reacties van omstaanders in de drukste winkelstraat van Mechelen, als die van de deelnemende winkeliers blijven bij”, aldus Koen Dragers, Key accountmanager ACP.

Er zullen meer langdurige testen opgezet worden.