De nieuwe oeververdediging langs het zeekanaal Brussel-Schelde op de grens tussen Grimbergen en Zemst wordt gemaakt met damplanken van kunststof. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts gaf zopas de officiële start van de werken. Damplanken van kunststof zijn milieuvriendelijk, duurzaam en goedkoper.

In Grimbergen, op het zeekanaal Brussel-Schelde, werd de voorbije jaren al een groot deel van de oeververdediging vernieuwd. Nu wordt hier op de rechteroever van het zeekanaal nog een strook van 100 meter aan toegevoegd op het grensgebied met de gemeente Zemst.

Meestal worden dergelijke werken uitgevoerd met staal en beton. “Deze materialen zijn heel sterk en relatief goedkoop, maar het zijn zware materialen, waardoor de transportkost oploopt”, zegt Kevin Polfliet, woordvoerder van Waterwegen en Zeekanaal (Willebroek) dat de opdrachtgever is van de werken.

“Bovendien zijn het zeker op lange termijn onderhoudsgevoelige materialen, en komen er bij de productie grote hoeveelheden van het broeikasgas CO2 vrij. Bij deze werken wordt gebruik gemaakt van met glasvezel versterkte kunststof damplanken. Dit product werd ontwikkeld door aannemer Hye NV uit Zwijndrecht en biedt heel wat voordelen: kunststof damplanken roesten niet en wegen maar een kwart van stalen exemplaren, wat de onderhouds- en transportkosten drukt. Ook de CO2-uitstoot bij de productie van de damplanken is merkelijk lager.”

Ook minister Weyts was opgetogen over het gebruik van het innovatief product. “Dit is misschien voor het grote publiek niets bijzonders, maar de potentiële voordelen zijn enorm, zowel economisch als op het vlak van duurzaamheid. Ik ben dan ook erg blij met dit initiatief van W&Z”, aldus de minister.

Voor de bouwwerken werd een budget uitgetrokken van 423.262,07 euro.