vokamechMet zijn maandelijks event Bar International wil Voka – Kamer van Koophandel Mechelen ondernemers helpen om op buitenlandse markten voet aan grond te krijgen. Voor de tiende editie werd gefocust op Rusland. De Russische handelsafgevaardigde Vladimir Vorobiev en directeur Arkady Arianoff van de Belgian Luxembourg Chamber of Commerce for Russia and Belarus werden uitgenodigd zodat ondernemers zich een beter beeld konden vormen van mogelijke opportuniteiten van Moskou tot Vladivostok.

Voka nodigde tevens een ervaringsdeskundige uit: Jeroen Ketting van The Lighthouse Group. Hij is een expert in zakendoen in Rusland. Volgens Ketting vormde het afgelopen jaar een brug tussen het oude en het nieuwe Rusland, dat met liefst 200 steden met elk minstens een miljoen inwoners een gigantische markt vertegenwoordigt.

“Belgen lijken qua cultuur meer op Russen dan de Nederlanders”, zei Ketting. Hij verwees daarmee naar de gedeelde gewoonte om het vertrouwen af te tasten en een onderlinge vriendschapsband op te bouwen, vooraleer er tot zakendoen kan worden overgegaan. “Ondanks de soms negatieve emoties ten opzichte van Rusland, is er nog steeds heel veel ruimte om zaken te doen.”

Wel vestigde hij de aandacht op een gevaar voor de Europese handel: een verschuiving van de markt, waarbij Rusland de jongste tijd meer richting Afrika, China en Brazilië kijkt voor import van bepaalde producten. “We moeten ons ervan bewust zijn dat Europa voor Rusland niet meer op de eerste plaats komt. Maar elke crisis betekent ook een aanzet voor nieuwe opportuniteiten. Door de boycot kijkt Rusland meer naar de omringende Centraal-Aziatische landen, zoals Armenië en Azerbeidzjan. Ook de technologie die Europa onderscheidt, tracht Rusland mee te nemen. Die strategie kunnen we zelf counteren, door innovatief te blijven en meer samenwerkingen op te zetten, in de vorm van joint ventures in Rusland of die omringende landen.”