Na twee jaar van intensieve testen is DPD Group in Frankrijk van start gegaan met het inzetten van een drone voor pakketleveringen op een vaste commerciële verbinding. De Franse burgerluchtvaartautoriteit heeft hiervoor de toestemming gegeven. Dit is een wereldprimeur.

De drone zal worden ingezet op een vast traject van 15 kilometer in de Provence. Via deze route worden wekelijks pakketten geleverd bij een afgelegen incubator waar een aantal technologiebedrijven en een tiental start-ups zijn gevestigd.

Net nu heeft het VIL het project Drones in de logistiek afgerond. Uit de resultaten van het project blijkt dat de inzet van drones in de logistiek in Vlaanderen nog niet voor morgen is. “De technologie staat al ver maar de huidige Belgische wetgeving strooit roet in het eten bij de professionele inzet van drones”, aldus het VIL.

Elf bedrijven namen deel aan het project. Elia, beheerder van het hoogspanningsnet, kan de drones wel gebruiken voor controle van elektriciteitsmasten en zou de investering zelfs vrij snel terugverdienen. Andere deelnemende bedrijven stootten op wettelijke bezwaren bij de toepassing van de technologie.

ICO, actief in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, zou drones op een zeer rendabele manier kunnen inzetten voor bewaking van terreinen, maar ook hier zijn wettelijke bezwaren. Bovendien bevinden de sites van het bedrijf zich in de buurt van gasterminals, en dat zijn no fly zones, dus van drones kan hier ook geen sprake zijn.

Het VIL noemt de inzet van drones in Vlaanderen in de nabije toekomst ronduit een fabel, waar ook een flink prijskaartje aan vasthangt.