De files op de autosnelwegen worden steeds erger. Het Federaal Planbureau voorspelt bovendien nog eens 44 procent extra vrachtverkeer tegen 2030.

Dat er iets moet veranderen, is duidelijk. “De binnenvaart biedt een uitweg, letterlijk en figuurlijk. Onze Vlaamse waterwegen zijn niet verzadigd en de binnenvaart zet in op just in time varen. De water(snel)weg ligt open en de veiligheid op de weg zal er wel bij varen”, zeggen waterwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal (Willebroek) en De Scheepvaart.

Meer dan 80 % van de Vlaamse ondernemingen ligt op minder dan 10 kilometer van een bevaarbare waterweg. Heel wat bedrijven maken al gebruik van de binnenvaart, hetzij rechtstreeks, hetzij via een containerterminal of regionaal overslagcentrum. Of het nu gaat om bulkgoederen, containers of stukgoed, de binnenvaart biedt een oplossing, zeggen de beheerders.

“Wij vragen dan ook aan alle ondernemers om op zijn minst na te denken over de spijkerharde voordelen die de watersnelweg hen te bieden heeft. Ze zullen merken dat de binnenvaart een verrassend betaalbare, snelle en zeer klantvriendelijke transportmodus voor goederen is die nauwelijks congestie, emissies of verkeerslawaai oplevert”, zeggen ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van nv De Scheepvaart en ir. Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal NV.

Een schip van 1.200 ton kan in één keer evenveel lading aan als 40 treinwagons of 50 vrachtwagens. Deze transportmodus staat borg voor voorspelbaar en betrouwbaar vervoer. “Wij dagen de ondernemers uit om samen te ijveren voor de meest efficiënte oplossing voor hun logistiek en transport”, concludeert Chris Danckaerts.