VIL werkt rekenmodel uit voor kosten van transportorder

De deelnemers aan het project.

De deelnemers aan het project.

Andiprim uit Sint-Katelijne-Waver (levering van groenten, fruit en primeurs aan de horeca), logistiek dienstverlener Colfridis uit Londerzeel en Trafuco uit Schelle, in 2015 nog Transporteur van het Jaar, zijn drie regiobedrijven die deelnemen aan Nacatrans, het nieuwste project van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL).

Transporteurs hebben vaak onvoldoende zicht op de winstgevendheid van individuele transportopdrachten en –klanten, en dat nu  de juiste prijsstrategie bepalen meer dan ooit belangrijk is. Op vraag van de transportsector start het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw daarom met het project Nacalculatie Transport of Nacatrans. Het VIL gaat samen met wegvervoerders een rekenmodel opstellen dat de effectieve rendabiliteit van elke gerealiseerde transportopdracht weergeeft. Negen bedrijven (zeven wegvervoerders en twee softwarebedrijven) nemen deel aan het project.

Het rekenmodel dat wordt ontwikkeld, zal de reële kost van een opdracht afzetten tegen de opbrengst ervan. Die informatie ondersteunt bedrijven die binnenlands goederenvervoer over de weg in groepage aanbieden, om de juiste prijsstrategie en randvoorwaarden te bepalen en desgevallend bij te sturen.

Vaak ontbreekt het een onderneming aan detailgegevens die aantonen welke activiteiten rendabel en welke verlieslatend zijn. Transportbedrijven beschikken meestal over heel wat informatie die verspreid zit over meerdere systemen: orders worden verwerkt en gepland in het Transport Management System (TMS), informatie over de rit zelf wordt geregistreerd in de boordcomputer van de vrachtwagen en facturatie gebeurt vanuit het financiële software pakket (al dan niet gekoppeld met TMS). Al deze informatie moet worden opgenomen in het model.

Rekenmodellen voor precalculatie bestaan al, maar modellen die het effectieve resultaat van een uitgevoerde transportopdracht weergeven, zijn niet op de markt beschikbaar. “Bovendien is het een zeer complexe materie. Hoe bepaal je welk aandeel van de kilometerheffing, tol, tijdverlies door file, omrijdingen … aan welk transportorder wordt toegekend? Hierover willen we samen met de deelnemende bedrijven een consensus vinden“, aldus Peter Lagey van het VIL die het project gaat leiden.

Het project loopt tot mei 2017.