Vermeiren Princeps, producent van speculooskoekjes en -pasta uit Bornem, doet het heel goed in het Midden-Oosten. En ook in China worden de koekjes stilaan razend populair. Het bedrijf staat in de kijker op de grootste snoepbeurs ter wereld.

Vermeiren Princeps pakte in 2008 uit met een eigen speculoospasta, in 2012 gevolgd door de eerste biologische speculoospasta ter wereld. Deze producten sloegen bijna meteen aan in het buitenland, maar de laatste tijd stijgt vooral de vraag in het Midden-Oosten.

Commercieel directeur Steven Vavedin: “Typische kenmerken van de keuken in het Midden-Oosten zijn de mierzoete desserts en gebakjes. De nieuwe generatie experimenteert echter graag met nieuwe producten. We sloten daarom een partnership af met een grote B2B-leverancier van bakkerij- en patisserieproducten. Dit bedrijf is helemaal overtuigd van onze speculoospasta en gebruikt die bijvoorbeeld in nieuwe receptideeën. Deze worden lustig opgepikt door chef-koks en zo blijft de vraag stijgen.”

Ook in het Verre Oosten is Vermeiren Princeps een rijzende ster. “China is al een tijdje een groeiende markt voor ons. Samen met een aantal plaatselijke horecapartners testten we daarom uitgebreid welke smaken de Chinese consument het best bevallen. Amandel en chocolade staken er duidelijk bovenuit”, vertelt Steven. “Vervolgens gingen we aan de slag om nieuwe consumenten- en horecaverpakkingen te ontwikkelen. Met dit bredere gamma zijn we klaar om deze veelbelovende markt verder te veroveren.”

Voor China werden niet enkel twee bijkomende smaken ontwikkeld. De Chinese koekjes zijn ook kleiner en worden individueel verpakt. “Europeanen openen een groot pak en eten de inhoud op relatief korte tijd op. Chinezen zijn erg gesteld op hygiëne en versheid. Ze verkiezen daarom individueel verpakte speculooskoekjes”, aldus Steven Vavedin.

Het bedrijf werd opgericht in 1919 en is goed voor 14 miljoen euro omzet met zo’n 25 medewerkers. Ongeveer 85% wordt geëxporteerd naar de rest van Europa, Amerika, Azië en Afrika. Vermeiren Princeps wordt ook internationaal gewaardeerd. De grootste snoepbeurs ter wereld, de Internationale Susswaren Messe in Keulen, met 40.000 bezoekers en 1.600 standhouders, heeft het bedrijf geselecteerd om zijn gamma exclusief voor te stellen aan alle aanwezigen. Dit is een uitgelezen kans om de speculoospasta extra onder de aandacht te brengen en de nieuwe chocolade- en amandelsmaak, specifiek voor de Chinese markt, te lanceren.