vanhoolVan Hool, constructeur van bussen, autocars en industriële voertuigen uit Koningshooikt, heeft vijf unieke brandstofcelbussen van het type A330FC geleverd aan de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn. Deze bussen worden aangedreven door waterstof, produceren geen schadelijke uitstoot en zijn uiterst stil. Vanaf maandag 1 december rijden er brandstofcelbussen in Antwerpen op de lijnen 650 (Antwerpen Luchtbal – Kapellen), 670 (Essen – Kapellen – Merksem) en 760 (Antwerpen – Delwaidedok).

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool, is verheugd met de ingebruikname van de vijf waterstofbussen in Antwerpen. “Deze brandstofcelbussen, die in Koningshooikt ontwikkeld en gebouwd werden, bewijzen eens te meer dat producten met een hoge toegevoegde waarde nog steeds in België kunnen worden geproduceerd. De hybride brandstofcelbus is vandaag ongetwijfeld het meest milieuvriendelijke openbaar vervoermiddel. Deze bestelling toont aan dat Van Hool over voldoende knowhow en industrieel potentieel beschikt om hoogtechnologische producten te ontwikkelen en wereldwijd te exporteren, mits de overheid zulke nieuwe ontwikkelingen ondersteunt.”

Van Hool rekent er op dat de bestellingen een vervolg krijgen, ook in eigen land. “Europa heeft immers intussen een nieuw project voor brandstofcelbussen goedgekeurd en blijft sterk inzetten op deze technologie voor het openbaar vervoer. De bestelling is goed voor de tewerkstelling bij Van Hool en dat kunnen we in Koningshooikt goed gebruiken. We zijn reeds geruime tijd actief in milieu-vriendelijke oplossingen voor het openbaar vervoer met onder meer LPG, CNG, hybride diesel-elektrische bussen, trolleybussen en sinds 2005 ook brandstofcelbussen. Sedert 2005 exporteerden we 21 brandstofcelbussen naar de Verenigde Staten. We leverden ook brandstofcelbussen aan Aberdeen, Oslo, San Remo en Keulen. We laten onze klanten voor hun openbaar transport kiezen tussen verschillende aandrijvingsvormen, en die strategie werpt duidelijk vruchten af.”

Dankzij de hybride aandrijving (brandstofcel en batterijen) zullen de bussen met een tankinhoud van 40 kg waterstof een volledige dagtaak van 350 km kunnen uitvoeren bij De Lijn. De brandstofcel vormt samen met de lithium batterijen en de elektromotoren de basis van de aandrijving.

De Van Hool brandstofcelbussen zijn 13 meter lang en hebben drie assen. Zo’n bus telt 37 tot 42 zitplaatsen en biedt in totaal plaats aan 94 reizigers.