KONINGSHOOIKT – Van Hool, onafhankelijk constructeur van bussen, touringcars en industriële voertuigen uit Koningshooikt, gaat in totaal 40 waterstofbussen leveren aan twee Duitse opdrachtgevers. De bussen zullen in de Van Hool-fabriek in Koningshooikt worden gebouwd.

Van Hool maakt 30 waterstofbussen voor RVK Köln en 10 voor WSW Wuppertal. De eerste bussen worden opgeleverd in de lente van 2019.

Filip Van Hool, ceo bij Van Hool, is bijzonder fier op het order. “Waterstofbussen zijn voertuigen met een hoge toegevoegde waarde en die zijn van wezenlijk belang voor de productie-eenheid in Koningshooikt. Deze unieke bestelling, de grootste ooit voor waterstofbussen in Europa, is een serieuze opsteker voor het gebruik van de waterstoftechnologie voor de aandrijving van bussen voor openbaar vervoer. In heel Europa maken openbare vervoersmaatschappijen hard werk van de vergroening van hun busvloot. Het stemt ons tevreden dat de Duitse stad Keulen, die vanaf mei 2014 al twee Van Hool waterstofbussen in dienst heeft, een bijzonder positief gevolg geeft aan die opgedane ervaring. Hun betrokkenheid en engagement om die ervaring te delen, zal zich vertalen in de evolutie van het nieuwe te bouwen voertuig.”

Milieuvriendelijk en stil

Eugen Puderbach, ceo van Regionalverkehr Köln: “Met waterstof aangedreven brandstofcel-bussen behoren tot de milieuvriendelijkste voertuigen in het openbaar vervoer. Zij stoten geen schadelijke stoffen uit en zijn veel stiller dan conventionele stadsbussen. Met het gebruik van 30 extra bussen met brandstofcellen gaan we consequent verder op de ingeslagen weg van duurzaam openbaar vervoer in ons verkeersgebied.”

Ulrich Jaeger, Geschäftsführer bij WSW mobil: “Omdat elektrische bussen in ons openbaar vervoersnetwerk niet het benodigde bereik bieden, zijn we blij dat we met de brandstofcel een milieuvriendelijk aandrijfsysteem in Wuppertal kunnen gebruiken. Omdat we ook op een milieuvriendelijke manier waterstof produceren, is ons project een one-stop-shop.”

Van Hool bouwt reeds sedert 2005 waterstofbussen voor de Amerikaanse markt en sedert 2007 voor de Europese markt. Sindsdien heeft het bedrijf reeds 53 waterstofbussen gebouwd: 21 voor Noord-Amerika en 32 voor Europa. Van Hool bouwt tevens 8 waterstof-aangedreven trambussen voor het Franse Pau, die opgeleverd worden in de tweede helft van 2019.

Dankzij de hybride aandrijving zullen de bussen voor de Duitse opdrachtgevers, met een tankinhoud van 38,2 kg waterstof aan boord, een volledige dagtaak van de geplande 350 km kunnen uitvoeren.