Sonck Makers“Niet de dienstensector, maar de maakbedrijven zijn de toekomst. Ons land telt zo’n 220.000 maakbedrijven, maar daar gaat veel te weinig aandacht naar. Dat willen we veranderen”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

Om alle maakbedrijven te verenigen, lanceert Unizo het project De Makers. “Iedereen die iets maakt, iets creëert, is welkom.”

Unizo definieert een maker als ‘iemand die kwaliteitsvolle nutsproducten maakt in België. De maker gaat daarbij bewust om met materialen en genereert toegevoegde waarde dankzij zijn vakkennis en de eigenheid van zijn producten’. Volgens Unizo wordt maken in ons land niet altijd naar waarde geschat. De organisatie verwijst naar knelpuntberoepen zoals technici, informatici, onderhoudsmecaniciens, of zeer specifiek meubelmakers, slagers en binnen-en buitenschrijnwerkers. “We hebben ze nodig, maar we vinden ze te weinig.”

In het kader van het project De Makers organiseert Unizo open ateliers en netwerkavonden. Ook jongeren worden warm gemaakt om maker te worden via Makers@school, waarbij makers op scholen hun verhaal vertellen. Om de consument te sensibiliseren over het belang van makers lanceert Unizo een imagocampagne en roept alle makers op om te tonen wat ze maken en het te posten op www.makers.be. Bekende Vlamingen zoals Wesley Sonck, Saartje Vandendriessche, Sarah en Gert Bettens en Jeroen Meus vertellen daar hoe zij dankzij hun maker geworden zijn wie ze nu zijn.
Op 26 november organiseren De Makers een inspiratieavond bij Imec (Interuniversitair Micro-Electronica Centrum) in Leuven. Onder de titel Wie wordt de Netflix van de maakindustrie wordt gepraat over de toekomst van maakbedrijven. Op 21 en 22 maart 2015 komen De Makers naar Mechelen, waar i.s.m. Technopolis een makersbeurs wordt georganiseerd.