De eerste hoorcolleges die te zien zullen zijn op de website van de kersverse Universiteit van Vlaanderen, worden volgende week opgenomen in Carré in Willebroek. De Universiteit van Vlaanderen is een samenwerking tussen de vijf Vlaamse universiteiten en mediapartners om wetenschappelijke kennis dichter bij het grote publiek te brengen.

Het idee van hoorcolleges op internet komt van onze noorderburen, waar de Universiteit van Nederland al een paar jaar een groot succes is. Op 6 november is het eerste hoorcollege te zien op de website van de Universiteit van Vlaanderen. De eerste hoorcolleges, tien filmpjes van 15 minuten rond de thema’s tijd en brein, worden niet opgenomen in een klassieke academische omgeving, maar in discotheek Carré in Willebroek, volgens de initiatiefnemers “een hip podium om in de leefwereld van de jonge doelgroep te treden”.

Tim Van Campenhoudt, manager van Carré: “Wij stellen Carré vier dagen ter beschikking voor de opnames: twee draaidagen en telkens één dag voor opbouw en opruimen. We hebben een podium met drie niveaus en kunnen gemakkelijk 200 tot 300 zitplaatsen creëren. Die worden op de dansvloer in U-vorm gezet, en de profs staan op het podium.”  Hij benadrukt dat Carré steeds openstaat voor dergelijke initiatieven. “Vroeger werden alle muziekprogramma’s voor televisie, zoals De Muziekdoos, hier opgenomen. Zelfs de eerste videoclips van Samson werden hier gedraaid. We willen laten zien dat Carré meer is dan een discotheek.”

Hippe locaties

Na Carré zijn er nog opnames op ongewone plaatsen voor een uiteenzetting van een prof. In elke universiteitsstad komt een pop-upstudio op een hippe locatie. Op één avond worden vijf colleges van een kwartier opgenomen. Daarna kan het publiek vragen stellen en nadien is er gelegenheid tot napraten met de proffen aan de toog.

Elk filmpje start met een prikkelende vraag die binnen de drie minuten wordt beantwoord. Daarna wordt de weg naar dat antwoord uitgelegd. De vragen kunnen uit alle domeinen van de wetenschap komen.