Mechelen heeft een succesvolle toeristische zomer achter de rug. De toeristische campagne Zomer in Mechelen van Visit Mechelen, in partnerschap met de Mechelse Hotel Association, bereikte 700.000 mensen. De website visitmechelen.be kreeg 37% meer bezoekers dan vorig jaar en de bezetting van Mechelse hotels lag 13% hoger dan vorige zomer.

Uit de resultaten van de campagne Zomer in Mechelen blijkt dat ze zeer geslaagd was. “We bereikten 700.000 personen met onze berichten op Facebook. 28% daarvan heeft actie ondernomen door onze berichten te sharen, te liken of commentaar te schrijven, een zeer mooi cijfer. 11.000 mensen klikten via de campagne door naar de website van Visit Mechelen, die deze zomer in totaal 37% meer bezoekers kreeg”, zegt schepen van Toerisme Björn Siffer. “De bekendheid van Mechelen is er zeker op vooruit gegaan.”

Tijdens deze campagne viel ook op dat er 20% meer pagina’s werden bezocht op Visitmechelen.be.Ook de nieuwe visuele appetizer, de 360°-website virtueelmechelen.be, is een succesverhaal. 36.712 mensen bezochten deze site, of gemiddeld zo’n 500 personen per dag.

Meer overnachtingen

Ook de stad zelf en haar attracties vielen in de smaak bij de toerist. “Zowat 1000 mensen klikten via de campagne en visitmechelen.be door naar weekendesk.be, waar ze een overnachting in onze hotels konden boeken. Dit gaat over zogenaamde directe leads. We vermoeden dat de campagne uiteindelijk een veel grotere impact kende, want de cijfers liegen er niet om: de bezetting van onze hotels steeg maar liefst met 13% ten opzichte van de zomer van 2016.”

Ook de partners van het toeristische aanbod in Mechelen die werden opgenomen in de filmpjes van de Facebookcampagne, konden bijzonder positieve cijfers voorleggen. “De Wintertuin mocht rekenen op 29% meer zondagsbezoeken, Brouwerij Het Anker kreeg 38% meer individuele bezoekers over de vloer en het aantal groepsbezoeken steeg met 18%. Technopolis ontving 12% meer bezoekers, het Speelgoedmuseum 16%”, weet Björn Siffer. “Maar ook het meer actieve aanbod is in trek, zoals het SUPpen op de Dijle, dat dubbel zoveel deelnemers registreerde. De dagelijkse Historische Stadswandeling met gids mocht rekenen op 13% extra deelnemers en onze Sint-Romboutstoren werd 15% meer bestegen dan in de zomer van 2016. We stevenen af op een absoluut recordjaar.”