WILLEBROEK/DUFFEL – Om ondernemers te inspireren bij het innoveren en samenwerken, lanceert het Antwerpse provinciebestuur het semestriële tijdschrift InZicht. In het magazine vind je innoverende voorbeelden uit de regio en krijgen zaakvoerders praktische informatie om zelf aan de slag te gaan. Het eerste nummer gaat over de uitdaging die bedrijven ervaren om energie op een duurzame en betaalbare manier aan te kopen of te winnen.

Daan Ongkowidjojo, projectverantwoordelijke warmtenetten van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij, heeft het in het eerste nummer van InZicht over de economische en ecologische voordelen van een warmtenet. Zo’n warmtenet gebruikt restwarmte, bijvoorbeeld van een fabriek of verbrandingsoven, voor de centrale opwarming van water. Via een netwerk van ondergrondse leidingen komt dat water bij bedrijven of particuliere woningen terecht. Die kunnen het water benutten voor verwarming, sanitair of, in het geval van ondernemingen, voor specifieke bedrijfsprocessen.

“In Terbekehof in Wilrijk wordt de restwarmte van de ISVAG-afvalenenergiecentrale beschikbaar gesteld via een warmtenet, en we onderzoeken nu de haalbaarheid van een gelijkaardig project op het industrieterrein in Willebroek-Puurs.”

Mobiliteit

Karin Reynaers, facility en mobility manager van Reynaers Aluminium in Duffel, vertelt in het magazine over de provinciale mobiscan die het bedrijf liet uitvoeren om te komen tot meer duurzaam woon-werkverkeer. Aan de hand van de adressen van de werknemers zoekt de scan naar alternatieven voor de verplaatsingen van en naar het werk. Er worden concrete maatregelen voorgesteld voor een succesvol mobiliteitsproject. De hoofdzetel van Reynaers Aluminium in Duffel liet al in 2011 een eerste mobiscan uitvoeren.

“Dat was een echte eyeopener”, zegt Karin Reynaers. “Door de visuele voorstelling zie je echt waar het potentieel zit om bijvoorbeeld de auto te laten staan en de fiets te nemen. Hier hebben we ons mobiliteitsplan op afgestemd. Vóór de scan in 2011 kwamen 39 werknemers per fiets en werd er een potentieel van 61 vastgesteld. Met dit potentieel in het achterhoofd hebben we een actieve campagne gevoerd om fietsen en carpoolen te promoten. In januari 2017 telden we 152 fietsers. Ik kan de mobiscan zeker aanraden als vertrekbasis voor een duurzaam mobiliteitsplan.”

Het nieuwe magazine InZicht valt deze week bij 8000 ondernemers uit de provincie Antwerpen in de brievenbus. Het wordt twee keer per jaar gratis verspreid. Wie geen magazine kreeg, kan zich inschrijven voor een gratis abonnement via www.provincieantwerpen.be.