De Schorre in Boom is voor één weekend omgevormd tot het decor van De Digitale Duik, een festival dat draait rond ontdekken, leren en zelf proberen. De Mechelse organisator Telenet wil, samen met vijftien andere partners, kinderen en hun ouders dichterbij elkaar brengen in de manier waarop ze naar de digitale wereld kijken.

Uit het grootschalige onderzoek dat Telenet heeft uitgevoerd, blijkt dat kinderen op digitaal vlak graag nog meer gestimuleerd worden door hun ouders. Maar die ouders weten niet altijd goed hoe ze daarmee om moeten of hoe vrij ze hun kind kunnen laten.

“We hopen met dit weekend het juiste duwtje in de rug te kunnen geven”, vertelt Ann Caluwaerts, chief corporate affairs van Telent. “Met De Digitale Duik hebben we een platform gecreëerd waarbij ouder en kind elkaar kunnen meenemen in hun beleving van die digitale wereld. Ons einddoel is om jong en oud op een leuke interactieve manier meer vertrouwen te geven, zodat ze veilig en bewust verder alle mogelijkheden kunnen ontdekken.”

Tweeduizend jonge scholieren tussen 9 en 14 jaar mochten de spits afbijten. Ook op de twee weekenddagen kan het evenement op telkens 3.000 bezoekers rekenen. De deelnemers leren onder andere met een drone vliegen, besturen een robot, tekenen in 3D en maken kennis met virtual reality en zelfs veilig online bankieren.

CodesCool

Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters zorgde samen met Ann Caluwaerts voor de officiële opening van het event. Hij ziet de grote noodzaak van de creatie van zo’n platform en kondigde dan ook CodesCool aan. Dat is een gloednieuw codeeprogramma dat dit schooljaar al zeker in 25 scholen in Vlaanderen wordt ingevoerd. Er wordt 64.000 euro geïnvesteerd.

“CodesCool moet het probleemoplossend denken van kinderen in de eigen basisschool aanscherpen, bijvoorbeeld tijdens middagpauzes of vlak na schooltijd. Maar we betrekken ook de leerkrachten en bieden hen kant-en-klare pakketten aan, waardoor de expertise in huis blijft”, legt Philippe Muyters uit.

Succes

De Digitale Duik kon reeds voor de aanvang van het evenement spreken van een succesvolle eerste editie. Zo vlogen alle beschikbare tickets al snel de deur uit. “Of er een tweede editie komt, is nog niet beslist”, zegt Isabelle Geeraerts, woordvoerder bij Telenet. “Wel merken we het enorme enthousiasme van de partners zich achter het concept hebben gezet als van de gezinnen die zich hebben ingeschreven. Het is dan ook zeker onze bedoeling om activiteiten in deze sfeer en voor deze doelgroep te blijven organiseren. Of het een exacte kopie wordt van De Digitale Duik nu, is niet zeker.”