campagne BIVV telenetHet Mechelse Telenet is het eerste telecombedrijf dat een campagne voor veiliger verkeer zal ondersteunen. Samen met het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) lanceren ze de sensibiliseringscampagne ‘Smart phones, smart drivers’ om de smartphone achter het stuur niet te gebruiken. Uit een recente bevraging bij 600 personen, waaronder de helft jongeren, blijkt dat 23 procent van de bestuurders jonger dan 34 jaar de smartphone minstens een keer per autorit gebruikt.

De focus van de campagne ‘Smart Phones, Smart Drivers’ ligt op jongeren. Zij zijn de meest enthousiaste smartphonegebruikers. Bovendien blijken ze het minst problemen te hebben met zondigen achter het stuur. Zo las 55 procent Belgische 18-29-jarigen vorige jaar sms of mail achter het stuur, tegenover 37 procent in de rest van Europa.

Het engagement van Telenet is uniek in de telecommunicatiesector. “We zien dat het mobiel dataverbruik in België elke 12 maanden verdubbelt”, zegt Ann Caluwaerts, SVP Corporate Affairs and Communication. “Jongeren communiceren vandaag vooral via apps, ook in de auto, zoals bijvoorbeeld via Whatsapp, Facebook of Snapchat. Bij Telenet vinden we het natuurlijk belangrijk dat iedereen altijd en overal mobiel internet heeft, maar zeker niet ten koste van de veiligheid. Daarom sporen we iedereen aan om de smartphone aan de kant te
leggen tijdens het rijden. Als grote Belgische telecomspeler én als belangrijke werkgever willen we graag het voortouw nemen in deze nieuwe campagne, maar we hopen dat ook andere bedrijven én de bevoegde overheden zich achter dit initiatief zullen scharen.”

De nationale campagne ‘Smart Phones, Smart Drivers’ roept jongeren via radiospots, affiches en online banners op om hun smartphone en apps zoals Facebook, Snapchat en Whatsapp niet te gebruiken wanneer ze zich als bestuurder, zowel als fietser, bromfietser als autobestuurder, in het verkeer begeven. Ook is er een weekend met een coole retrocamper, inclusief chauffeur, te winnen. Surf naar ikrijsmartphonevrij.be en bedenk een campagneslogan voor een smartphoneloos verkeer. Enkele slogans zijn ‘Van Genk tot De Haan, raak ik Facebook niet aan’ en ‘Van Knokke tot in’t Stad rij ik zonder Snapchat’.