MECHELEN – In het derde kwartaal heeft Telenet een omzet van 646 miljoen euro geboekt. Dat betekent een stijging van 4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Daarmee scoort de Mechelse telecomoperator goed en gaat het bedrijf tegen de verwachtingen van analisten in.

In de eerste 9 maanden van 2017 klokken de totale bedrijfsopbrengsten af op 1.884 miljoen euro. Daarmee doet Telenet 5 procent beter dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Overnames zoals die van kabelbedrijf SFR Belux en de verkoop van Ortel aan Lycamobile in maart liggen daarvoor aan de basis. De nettowinst halveerde echter tot iets minder dan 30 miljoen euro ten gevolge van hogere afschrijvingen en waardeverminderingen.

Verder ziet Telenet een stabiele trend voor de vaste diensten. “Hoewel de concurrentie in het derde kwartaal hevig bleef en al onze directe concurrenten met zware promoties uitpakten, boekten we alsnog solide operationele kwartaalprestaties. Dat stemt me tevreden”, zegt John Porter, ceo van Telenet.

Televisieklanten zappen weg

Alleen het aantal televisieabonnees leidt tot minder tevredenheid. Aan het einde van het derde kwartaal werden er 2.046.900 klanten genoteerd. Dat komt overeen met een netto-uitstroom van 15.100 abonnees wat consistent is met het nettoverlies in het tweede kwartaal van 2017.

“Het gaat wel degelijk om klanten die zijn overgestapt naar platformen van de concurrentie. Gezien de toenemende en sterke concurrentie op de binnenlandse tv-markt, verwachten we hier dan ook een verder verloop.”

Voor klanten met een Wigo-bundel kwamen er wel 40.700 abonnees bij wat een totaal van 265.100 abonnees oplevert. In het algemeen bevestigt Telenet zo de vooruitzichten voor het hele jaar en blijft het bedrijf goed op weg om een samengestelde jaarlijkse groei van de aangepaste ebitda van 5 tot 7 procent over de periode 2015-2018 te bereiken.