E-commerceSlechts drie op de tien handelaars zet volop in op e-commerce. Dat blijkt uit een studie van Unizo over e-commerce bij KMO’s. “En dat is veel te weinig”, zegt Karel Van Eetvelt van Unizo. “De consument zoekt producten online en shopt ook op het web. E-commerce maakt een belangrijk deel uit van het winkelgebeuren. Wie als handelaar niet in deze evolutie stapt, blijft achter.”

Een gebrek aan tijd en kennis en de kostprijs zijn belangrijke drempels om te starten met een webshop. Unizo erkent dat e-commerce veel tijd en kennis vergt en wil handelaars daarbij steunen. Zo organiseert de ondernemersorganisatie workshops over het opstarten van een webshop, ze biedt eerstelijnsadvies, verstuurt nieuwsbrieven, bracht de adviespocket Ik start met een webshop uit en organiseert de e-commercebeurs in Kortrijk op 1 en 2 december.

Unizo merkt op dat heel wat handelaars bang zijn voor e-commerce of het als een bedreiging beschouwen. “Onterecht”, zegt Unizo. “E-commerce zal de fysieke winkel niet verdringen, die zal altijd blijven bestaan. Geen enkele online shop kan op tegen het menselijke contact en een persoonlijke service. Wel moeten handelaars e-commerce als een belangrijke aanvulling op de fysieke winkel durven zien.”

Unizo beklemtoont nog het belang van een juridisch sluitende webshop en verwijst ook naar de geplande controles van de Economische Inspectie in 2015. De organisatie ontwikkelde het e-commercelabel om handelaars individuele juridische begeleiding te geven bij het opzetten van een webshop. Enkel wie aan de vereisten voldoet, kan het label verkrijgen.