BONHEIDEN – Starter Studio Matuvu uit Bonheiden, die begeleiding biedt voor particulieren die zelf hun vastgoed willen verkopen, heeft een onderzoek uitgevoerd naar ervaringen van die particuliere verkopers. De helft van de verkopers probeert het eerst zelf, maar als het na zes maanden nog niet gelukt is, geeft 43% de verkoop in handen van een vastgoedmakelaar.

De helft van de Vlamingen probeert de verkoop van zijn woning eerst zelf te regelen. De redenen daarvoor zijn divers. “Ruim 44 % wil vooral vermijden dat ze een te hoge vergoeding moeten betalen wanneer ze een vastgoedmakelaar inschakelen. Zo’n 41 % meent gewoon dat het niet zo moeilijk kan zijn. Een kleine 15 % doet het zelf omdat ze een slechte ervaring hadden met een makelaar en hun vertrouwen verloren zijn.”

“48 % gaat er bij aanvang van uit dat ze een half jaar nodig zullen hebben om hun woning verkocht te krijgen”, zegt Kris Vansteenvoort, zaakvoerder van Studio Matuvu. “Een goeie 40 % is optimistischer en denkt dat drie maanden zullen volstaan. De meesten onderschatten zichzelf, zo blijkt duidelijk uit ons onderzoek.”

Steun

Als de woning na zes maanden nog niet verkocht is, schakelt 43% toch een makelaar in. Maar 51% zegt dat nooit te willen doen. “Wij willen op geen enkel moment een oordeel vellen over wat nu het beste is: met of zonder makelaar”, zegt Kris Vansteenvoort. “We zien alleen dat heel wat Vlamingen het kost wat kost zonder willen doen. Die markt willen we nu ondersteunen, weliswaar op een heel andere en goedkopere manier dan een makelaar.”

80% van de particuliere verkopers maakt zich vooral zorgen over de manier waarop ze hun woning effectief te koop moeten stellen. Hoe kunnen ze hun woning laten opvallen tussen die duizenden zoekertjes? Daar speelt Studio Matuvu op in.

“Er wordt steeds meer gewerkt met gepersonaliseerde websites, waarop eigenaars hun eigen verhaal over het huis vertellen. Dat werkt. Kopers willen een persoonlijk verhaal horen. En voor de verkopers – die vaak geen makelaar inschakelen om budgettaire redenen – kost dat in de meeste gevallen minder dan 1000 euro, terwijl de commissie van een makelaar doorgaans een stuk hoger ligt.” Eens de website klaar is, wordt ze extra in de verf gezet op sociale media en via immowebsites. “En dat leidt vaak tot een snellere verkoop.”