SCHELLE – Entertainmentbedrijf Studio 100 is in de start-up Trooper gestapt. Het bedrijf van Hans Bourlon en Gert Verhulst neemt een belang van 50 procent. De start-up brengt consumenten, Vlaamse verenigingen en online shops met elkaar in contact, waardoor verenigingen of goede doelen een extra centje krijgen.

Trooper is een digitaal platform waarmee consumenten geld inzamelen voor hun favoriete vereniging door online te shoppen. Elke vereniging krijgt een eigen Trooperpagina met links naar bekende webshops, zoals JBC, Torfs, Coolblue, Booking.com, Cheaptickets, Apotheek Online, enzovoort. Al wie via die weg surft, verdient gemiddeld 5 procent per aankoop voor zijn/haar vereniging, zonder zelf één euro extra te betalen. Momenteel wordt al dagelijks voor duizenden euro’s geshopt via Trooper, ten voordele van meer dan 250 verenigingen.

Hart voor verenigingen

Studio 100 investeert in Trooper, omdat het gelooft in het belang van verenigingen. Hans Bourlon van Studio 100 : “Er zijn 100.000 verenigingen in Vlaanderen. Zij zijn de maïzena, ze zorgen voor verbinding. Ze vormen onze kinderen, geven iedereen de kans om zich te ontwikkelen. Maar ze staan ook onder druk: minder subsidies en minder vrijwilligers. Ik heb zelf heel veel geleerd bij de scouts, en er ook enorm van genoten. Door in zee te gaan met Trooper, kunnen we al ondernemend een goed doel steunen.”

Trooper werd in Grimbergen opgericht door Elisabet Lamote, Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe. Na een lokale testfase is Trooper sinds 6 september klaar voor het grote publiek. Elisabet Lamote van Trooper: “Dankzij de investering van Studio 100 kan Trooper sneller doorgroeien en meer verenigingen ondersteunen. Nu is alles geautomatiseerd en kunnen we een nieuwe vereniging meteen online zetten. Juist op tijd voor de belangrijke eindejaarsperiode.”