Het toerisme in Mechelen blijft het goed doen, zo blijkt uit de cijfers van 2016. Ook het zakelijk toerisme in de Dijlestad zit in de lift. “In vergelijking met 2015 heeft het congresbureau Meet in Mechelen 50 procent meer aanvragen voor meetings en teambuildings behandeld. Het aantal aanvragen ging van 132 naar 200”, zegt een fiere schepen van Toerisme Björn Siffer.

Meet in Mechelen draagt de boodschap uit dat Mechelen heel wat troeven heeft voor wie op zoek is naar een geschikte vergaderlocatie, toffe teambuilding of een leuk hotel. “Meet in Mechelen heeft onze stad in 2016 intens gepromoot en dat werpt duidelijk zijn vruchten af”, aldus Björn Siffer. Congrescentrum Lamot heeft een groot aandeel in de gestegen cijfers. “Na een recordjaar in 2015 heeft het Mechelse congrescentrum zich opnieuw overtroffen. De zaalverhuur ging met 11 procent omhoog. Meer dan 700 bedrijven zetten Lamot bovendien op de vierde plaats in de lijst van beste Belgische congrescentra van het vaktijdschrift Experience Magazine.”

Wat het aantal gidsbeurten betreft, werd er in 2016 een stijging met 20 procent tegenover 2015 genoteerd. Het aantal groepsboekingen steeg afgelopen jaar met 32 procent. Vorig jaar waren er bovendien 22 procent meer deelnemers aan die groepsboekingen dan het jaar voorheen. Björn Siffer: “Daarnaast verdubbelde de perswaarde van artikels over Mechelen en ook de verkoop van tickets aan de UiTbalie nam een vlucht. Die stegen afgelopen jaar met 17 procent. Met de komst van ons Bourgondisch Stadspaleis in het Hof van Busleyden vanaf maart 2018 zullen nog meer activiteiten worden aangeboden.”