Het jonge Mechelse bedrijf La Mancha speelt in op de sociale media, waar het allemaal snel en kort moet gaan. De 39-jarige Joris Prikken wil samen met Rebecca Cocquyt en Kurt Van Buggenhout, beiden 44, korte, audiovisuele verhalen maken voor bedrijven. “We willen ons nog specifieker op short storytelling richten, kort maar krachtig, telkens met de bedoeling een emotie op te wekken”, zegt zaakvoerder Joris Prikken, die al 13 jaar zelfstandig cameraman en fotograaf is.

Het verhaal begint in een straat in Leest bij Mechelen, waar de drie wonen en momenteel ook de opnamestudio van La Mancha is gevestigd. “Ieder jaar organiseren we met een ruime burengroep de Warmste Straat voor het goede doel”, vertelt Joris Prikken. “De eerste stappen voor een samenwerking zijn daar gezet.” De drie zijn ook complementair. Zo houdt Kurt, die ondertussen bijna 20 jaar ervaring heeft bij diverse reclamebureaus, zich met de concepten en strategieën bezig, terwijl Joris focust op de visuele uitwerking en Rebecca het organisatorische aspect voor haar rekening neemt. “We denken het verhaal uit, nadien produceren en verspreiden we het. Indien nodig breiden we het team uit op basis van ons freelancenetwerk.”

Bij La Mancha primeert de audiovisuele focus. “Beelden zeggen veel meer dan woorden en hebben ook duidelijk meer effect op sociale media”, aldus Prikken. “We maken nog wel klassieke bedrijfsfilms, maar focussen nu veel meer op kortere filmpjes, die in een reeks kunnen worden aangeboden. Door te zoeken naar een creatieve invalshoek, willen wij verder gaan dan enkel te tonen wat een bedrijf dagdagelijks doet. Originaliteit is de boodschap.”

Een lijst met starters uit de regio vindt u op onze overzichtspagina.