Kenneth van Rumste en Jorn De Pril, beide ICT-consultants, hebben in juni hun eigen bvba Firefleye (Liezele) opgestart. Hun doel: de verkoop, bijvoorbeeld van immobiliën, optimaliseren met virtuele rondleidingen. Beiden hebben nu nog een fulltime job bij een ander bedrijf, maar zes maanden na de start lonkt het ondernemerschap. “Vanaf december gaat mijn partner zich exclusief bezighouden met Firefleye, en dat ga ik in de loop van volgend jaar ook doen”, zegt Kenneth van Rumste.

De zakenpartners hebben voor de opstart van hun bedrijf research uitgevoerd bij potentiële klanten. “Gebaseerd op hun feedback hebben we ons product ontwikkeld. Onze klanten maken zelf met behulp van een 360 graden-camera (die kost gemiddeld 300 à 500 euro) een virtuele tour door bijvoorbeeld een woning die te koop staat, of een winkel. Via onze toepassing kan de klant de virtuele tour opladen zodat die beschikbaar is voor zijn doelpubliek. Werken met een 360 graden-camera is niet moeilijk. Die technologie is al zo geëvolueerd dat ze quasi volledig dummyproof is.”

Heb je zo’n camera niet, dan is er nog een andere mogelijkheid. “We hebben onze app zodanig aangepast dat hij ook compatibel is met panoramafoto’s van bijvoorbeeld een iPhone. Het effect is dan wel wat minder, maar het product is ook bruikbaar.”

Om Firefleye te promoten, is het eerste gebruik van de app gratis. “Pas als iemand, bijvoorbeeld een immomakelaar, het effectief wil gebruiken om virtual tours te maken van diverse woningen die hij te koop aanbiedt, moet hij betalen. Met dat eerste gratis gebruik willen we meer naambekendheid krijgen.”

De eerste betalende klanten zijn inmiddels al binnen, en dat is volgens Kenneth van Rumste een bewijs dat ze op de goede weg zitten. Dat immomakelaars tot de doelgroep behoren, ligt voor de hand, maar er is bijvoorbeeld ook interesse uit de omgeving van Boom, waar men overweegt een virtuele rondgang te maken door alle winkels van een winkelstraat. Ook showrooms van automerken zijn geïnteresseerd.

Firefleye is intussen op zoek naar investeerders. “In een eerste rondgang zoeken we het in onze kennissenkring. We denken aan 30 tot 50K, in de vorm van een win-winlening of een percentage aandelen, daar zijn we nog niet helemaal uit. In een tweede ronde gaan we ons richten tot de grotere investeerders: banken, business angels, venture kapitalisten… De zeer positieve reacties stemmen ons hoopvol over de toekomst van Firefleye.”