Het Speelgoedmuseum in Mechelen heeft een drukke zomer achter de rug. De bezoekerscijfers stegen met 16 procent ten opzichte van vorig jaar. Het gaat om de beste cijfers voor de zomermaanden sinds 2013.

Vooral de vakantiezoektochten vormden een succes, met zowat 1.140 deelnemende kinderen. Dat is bijna een verdubbeling van het aantal deelnemers in 2016. “In tijden van individualisme surft het museum op een tendens waarbij mensen zich met elkaar weer willen connecteren”, zegt Rudi Rasschaert, die sinds maart dit jaar de nieuwe directeur van het Mechelse museum is. Verder hadden ook de familierondleidingen, de wekelijkse zomerworkshops en de nieuwe tentoonstellingen Spelen te land, ter zee en in de lucht en De wereld van Playmobil een belangrijk aandeel in de opmerkelijke stijging.

Nieuwe directeur

Naast het interactieve zomerprogramma en de unieke tentoonstellingen, zouden de goede cijfers ook wel eens aan de komst van de nieuwe directeur te danken kunnen zijn. Sinds maart 2017 staat Rudi Rasschaert in voor het zakelijk management en de strategische positionering van het Speelgoedmuseum. Voordien was hij onder meer voorzitter van de Toeristische attracties vzw en directeur van Mini-Europa en Oceade. Van 2004 tot 2011 stond hij aan het hoofd van pretpark Bobbejaanland. Ervaring zat dus. “Maar het Speelgoedmuseum heeft al een tijdje de reputatie om gezinnen te verbinden door hun ervaringen over spelen en speelgoed te doen delen”, zegt Rudi Rasschaert.

Voor de toekomst van het Speelgoedmuseum broedt de nieuwe directeur alvast op enkele ideeën. “In 2018 en zeker in een nieuw te realiseren museumconcept zal het publiek mee kunnen bouwen aan ons museum. Interactiviteit, participatie en maatschappelijke inzichten verwerven via het spelen en de spelcultuur, vormen daarbij de codewoorden.”