proudDe Mechelse start-up Social Seeder is één van de drie sterkhouders van de campagne #ProudBelgians. Die wil Belgen inzetten als ambassadeurs om het land via sociale media in het buitenland te promoten. Naast Social Seeder wordt de campagne mee gelanceerd door twee andere digitale agentschappen: JUSt Agency en Snackbytes.

België heeft de afgelopen maanden heel wat imagoschade geleden waar niet alleen Brussel, maar ook de rest van het land economisch onder lijdt. Ons imago in het buitenland moet dus dringend worden opgewaardeerd en daar kan elke trotse Belg als ambassadeur actief aan meewerken. Dit is de conclusie van de drie Belgische digitale agentschappen Social Seeder, JUSt Agency en Snackbytes. Ze werkten het #ProudBelgians concept uit en leggen dit nu voor aan de overheid, toeristische diensten en een aantal grote Belgische bedrijven.

“Centraal staat het idee om de populaire sociale media Facebook, Twitter en LinkedIn – met meer dan 6 miljoen dagelijkse gebruikers in België – in te zetten om positieve verhalen over ons land te verspreiden. We willen elke Belg de mogelijkheid bieden om zijn steentje bij te dragen en als ambassadeur voor zijn land op te treden en verhalen te verspreiden”, aldus Patrick De Pauw van het social ambassadors platform Social Seeder.

“Naast de burgers roepen we ook de hulp in van de overheid, toeristische organisaties en Belgische exportbedrijven om dit project financieel mogelijk te maken en zo de geleden schade voor alle partijen om te zetten naar een positiever beeld over België”, aldus Nico Tempelaere van JUSt Agency die reeds enkele positieve gesprekken met deze stakeholders achter de rug heeft.

Sam Berteloot van Snackbytes: “De verhalen zullen in de vorm van artikels, video’s en andere visuele uitwerkingen op de #ProudBelgians-website worden aangeboden en verschillende thema’s (eten, drinken, sport, cultuur, muziek …) omvatten. Via de site, Social Seeder en activaties op sociale media kunnen de ambassadeurs heel eenvoudig de verhalen op hun eigen sociale media gaan delen. De stem van de burger als ambassadeur is krachtig en heel geloofwaardig.”

De drie initiatiefnemers gaan nu op zoek naar middelen om dit concept succesvol uit te rollen. Geïnteresseerde partijen kunnen contact opnemen via ambassadors@proudbelgians.be