De realisatie van de nieuwe sneltram langs de A12 tussen Willebroek en Brussel-Noord komt een stap dichterbij. De Vlaamse Regering heeft het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor de nieuwe tramlijn voorlopig vastgesteld. De tramlijn maakt deel uit van het Brabantnet. Het GRUP creëert ook ruimte voor de aanleg van een fietssnelweg op een deel van het tracé.

Het tracé van de toekomstige sneltram tussen Willebroek en Brussel-Noord loopt langs en zo dicht mogelijk bij de A12. Tussen Willebroek en Londerzeel zal de tram aan de oostzijde van de A12 rijden. In Londerzeel kruist de sneltramlijn de A12 om te verknopen met de spoorlijn Mechelen-Gent. Eenmaal buiten het Vlaamse grondgebied sluit de tram aan op lijn 3 en 7 van het Brusselse net, om zo helemaal tot aan Brussel-Noord te rijden.

De haltes in Londerzeel, Meise en Wolvertem en de eindhalte Fort Breendonk in Willebroek worden gecombineerd met een pendelparking. “We stimuleren combimobiliteit, waarbij je vlot kan schakelen tussen de auto en het openbaar vervoer”, zegt Vlaams minister Ben Weyts. “Het wordt in de toekomst heel makkelijk om je auto achter te laten en op de sneltram naar Brussel te springen.”

De nieuwe op- en afrittencomplexen die in Londerzeel en Meise noodzakelijk zijn voor de aanleg van de tramlijn passen ook in de opwaardering van de A12 naar een echte snelweg. Voor de sneltram zal ook een bos moeten wijken, maar dat wordt op andere plaatsen ruimschoots gecompenseerd met extra groen. “We leggen extra bos aan, zodat er op het eind van de rekening meer bomen staan dan vandaag”, stelt Ben Weyts.