BORNEM – Schréder, met Belgische vestiging in Bornem, heeft in Brugge voor een Vlaamse primeur gezorgd. De specialist in het ontwerp en de realisatie van HID- en ledverlichtingsoplossingen heeft de tunnel onder de N31 van 100 procent dynamische ledverlichting voorzien.

De N31 verbindt de haven van Zeebrugge met het noorden van Frankrijk en wordt veel gebruikt door vrachtwagens. Verschillende verkeerslichten hielden echter het doorgaande verkeer op, waarop het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) besliste om een tunnel onder de N31 aan te leggen. Die moet de mobiliteit aanzienlijk verbeteren.

Belangrijke aspecten bij de inrichting van de tunnel waren onder andere verkeersveiligheid en energiebesparing. Die wordt onder meer bekomen via de verlichting, waarvoor het AWV een beroep op Schréder heeft gedaan. De ledverlichting is een Vlaamse primeur want ze is 100 procent dynamisch. Dat wil zeggen dat de intensiteit van de verlichting zich aanpast aan het natuurlijke licht dat van buiten de tunnel komt.

Technologisch systeem

Nog meer dan wegverlichting moet tunnelverlichting aan strenge voorwaarden voldoen. Zo moet de zichtbaarheid in de tunnel overdag en ’s nachts even goed zijn. Daarom opteerde Schréder voor Omnistar-armaturen, 80 ContiLED-armaturen en een ATS-besturingssysteem.

“De tunnel is specifiek ontworpen om tegemoet te komen aan de specifieke eisen van tunnels en de visuele zichtbaarheid te verzekeren”, klinkt het. “Het ATS-systeem detecteert de lichtsterkte buiten de tunnel en wijzigt op basis daarvan de lichtintensiteit in de tunnel. Er zijn 3 lichtregimes voorzien in functie van het weer, namelijk Dag met een regime 100 procent, Donker met een gedimd regime en Nacht met visuele begeleiding via de lijnverlichting ContiLED.”