united brands mechelen“Het is jammer dat United Brands en Media Markt hun vestiging in de Bruul in Mechelen verlaten. Zij zijn in moeilijke omstandigheden hun activiteiten begonnen, met naweeën van de nieuwe verkeerscirculatie, het uitstel van de bouw van parking Bruul en de heraanleg van de Bruul. Nu is Mechelen Winkelstad volop aan het opleven”, zegt Mechels schepen van Lokale Economie Katleen Den Roover.

De schepen is van oordeel dat de bezoekersaantallen op de Bruul de voorbije maanden schitterend waren. “Het is nu aan het stadsbestuur om een beleid te voeren dat er voor zorgt dat zo veel mogelijk mensen een bezoek brengen aan de Mechelse binnenstad en dat de omkadering van het winkelen in Mechelen optimaal is. Vervolgens is het aan handel en horeca om die bezoeker tot aankopen in Mechelen te verleiden. Tot die omkadering behoort dat de klant zowel te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer als met de wagen zijn weg weet te vinden naar Mechelen Winkelstad”, aldus de schepen. “En wij rollen met het stadsbestuur een heel pakket maatregelen uit, gaande van het faciliteren van handenvrij winkelen, over een gratis shopping shuttle tot het drastisch opvoeren van de parkeergelegenheid aan de stadsrand en nog vele andere. We moeten zorgen dat de economische invloedssfeer van Mechelen Winkelstad uitbreidt.”

Zij benadrukt dat er recent heel wat nieuwe zaken zijn geopend in de Mechelse binnenstad. “Mechelen is dus duidelijk in. Wat opvalt, is dat er naast nieuwe handelszaken aan de Bruul, ook op de as IJzerenleen-Brusselpoort positieve beweging zit. Ook voor de Keizerstraat en Sint-Katelijne straat krijgen we vragen rond handelspanden en hebben we weet van concrete plannen om een zaak te openen. Dit zijn tendensen die we moeten analyseren, net zoals we een grondige analyse moeten maken van de motivering van die handelszaken die Mechelen verlaten”, besluit Katleen Den Roover.

Media Markt Mechelen opende pas in november 2013. Toen werd gehoopt dat de opening een boost zou geven aan het commerciële leven op de Bruul.