Sanoma, met hoofdzetel in Mechelen, gaat van start met Virtual Reality-storytelling. In samenwerking met het Oostendse bedrijf Nuvia wordt een gebruiksvriendelijk platform ontwikkeld. Het project krijgt 300.000 euro steun van het Google Digital News Initiative.

De sterke Sanoma-merken voor vrouwen en home en deco, waaronder Flair, Libelle, Feeling en vtwonen, bieden reeds multimediale content aan op verschillende online en sociale mediaplatformen. Dit VR-project, gesteund door het Google Digital News Initiative, laat toe ook meeslepende Virtual Reality-content te ontwikkelen. “Enerzijds verbetert het de ervaring van lezeressen en anderzijds vergroot het ook de mogelijkheden voor adverteerders”, zegt Frederik De Swaef, hoofdredacteur van Flair.

“Onze journalisten zullen op een snelle manier sterke Virtual Reality-verhalen kunnen ontwikkelen met verschillende types 3D en 2D content. Denk maar aan 360°-beelden in combinatie met foto’s en geluid. Zo bieden we een nieuwe beleving aan onze miljoenen lezeressen, die online en via een VR-bril onze interessante verhalen kunnen ontdekken.”

De Virtual Reality-content zal uitgewerkt worden voor de vele domeinen waar de merken van Sanoma actief zijn, zoals lifestyle, gastronomie, luxe, beauty, gezondheid, actualiteit en cultuur. De eerste resultaten van het VR-storytelling project verschijnen na de zomer.

Het Digital News Initiative van Google werd twee jaar geleden opgericht om technologie en innovatie in de digitale nieuwsjournalistiek in Europa te ondersteunen en stimuleren. Ook Mediahuis en VRT krijgen een ondersteuning.