MECHELEN – De operationele winst van Sanoma is in 2017 sterk gestegen naar 181 miljoen euro. Het gaat om een toename van 21 procent. De omzet groeide licht tot 1,3 miljoen euro. In België, waar het Finse mediaconcern een vestiging in Mechelen heeft, zijn de cijfers stabiel.

In Nederland daalde de totale omzet met 5 procent tot 436 miljoen euro. De verkoop van Kieskeurig.nl in juni vorig jaar heeft daar een belangrijk aandeel in. De ingezette kostenbesparingen zorgen toch voor een positief resultaat die vooral in Finland zichtbaar is.

Belgisch scenario

Sanoma maakte onlangs bekend dat het de Belgische vrouwenmagazinetitels wil verkopen aan Roularta. De concurrent zou een bod van 33,7 miljoen euro hebben uitgebracht. Het vrouwenmagazineportfolio omvat de merken Libelle, Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Feeling & Gael, La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. Daarmee rondt Sanoma de grootschalige herziening van het portfolio van Sanoma Media in de Benelux van de afgelopen jaren af.

“Na de laatste herziening heeft Sanoma Media in Nederland en België een sterk en gefocust merkenportfolio dat goed is voor een maandelijks bereik van zo’n 12 miljoen consumenten. Volgens onderzoek van NOBO en NOM behoort het zelfs tot de marktleiders op het gebied van consumentenbereik”, zegt Marc Duijndam, ceo van Sanoma Media. “Daarmee staat een goede basis om in 2018 verder te groeien en te bouwen aan onze crossmediale titels.”

Sanoma geeft voor dit jaar wel aan dat de omzet iets onder die van 2017 zal uitkomen.