Kortom, de vereniging voor overheids- en socialprofitcommunicatie, heeft op haar congres ‘Vitamine K’ in het Vlaams Parlement de communicatie- en publieksprijs voor de beste communicatiecampagnes uitgereikt. Participatieproject ‘De Tien’ van Stad Tienen ging met de communicatieprijs aan de haal. Rode Kruis Vlaanderen, met hoofdzetel in Mechelen, sleepte de publieksprijs in de wacht met haar Missing Type-campagne.

De Missing Type-campagne moest de Vlaming op een originele manier wakker schudden over het belang van bloedgroepen. Naar internationaal voorbeeld sprak de organisatie een hele reeks bedrijven en organisaties aan om de letters A, O en B uit logo’s, sociale media, kranten of van bekende gebouwen te halen. Niet toevallig de letters van de belangrijkste bloedgroepen. De campagne kon steeds op veel bijval rekenen. Zo stond bijvoorbeeld op het grote LED-scherm op het de Brouckèreplein: “drink C c – C l !”, een publiciteitsactie van frisdrankengigant Coca-Cola. Voor de publieksprijs kozen meer dan 5800 respondenten via een poll voor hun favoriet project, met de campagne van Rode Kruis Vlaanderen als eindwinnaar.

De onafhankelijke wedstrijdjury nomineerde vijf laureaten uit meer dan 30 inzendingen. Stad Tienen en Rode Kruis Vlaanderen haalden het van de drie andere laureaten: stad Brugge, OCMW Kortrijk en stad Halle. Kortom werd in 2000 opgericht als vakvereniging van meer dan 1100 communicatieprofessionals bij de overheid en socialprofit. Met deze awards onderstreept de organisatie het belang van communicatie en vormt het een aanmoediging voor overheden en socialprofitorganisaties die communicatie bewust en succesvol inzetten.