De jaarlijkse stickeractie van Rode Kruis Vlaanderen, met hoofdzetel in Mechelen, is op een succes uitgedraaid. In totaal werden 650.000 stickers verkocht tussen donderdag 27 april en donderdag 11 mei. Dat zijn 80.000 verkochte stickers meer dan vorig jaar. “De verkoop is goed voor een opbrengst van 3,25 miljoen euro. Daarmee kunnen de 200 lokale afdelingen ambulances, verzorgingsmateriaal, reanimatiepoppen, brancards en dergelijke kopen”, zegt woordvoerster van Rode Kruis Vlaanderen An Luyten.

De stijgende verkooptendens zet zich al enkele jaren door. In 2014 werden 525.000 stickers verkocht, in 2015 waren het er 565.000 en vorig jaar liep dat aantal op tot 570.000. Met deze editie is het vorige record uit 2006 van 580.000 verkochte stickers ruim gesneuveld. “De redenen van deze succeseditie zijn heel uiteenlopend”, legt An Luyten uit. “Enerzijds is er de onbetaalbare inzet van meer dan 13.000 vrijwilligers die samen met familie, vrienden en sympathisanten de straat optrokken. Anderzijds was het de voorbije weken ideaal stickerverkoopweer.” Ook de promotiefilmpjes die de voorbije dagen op sociale media verschenen, hebben daartoe bijgedragen.

De stickers werden dit jaar opgevrolijkt door de familie Kiekeboe. Opvallend was de spectaculaire start van de veertiendaagse verkoop op het strand van Bredene. “Eline De Munck kwam in de gedaante van Fanny Kiekeboe vanuit een Sea King neergedaald. Vlaams minister-president Geert Bourgeois gaf daar het goede voorbeeld en kocht onze eerste sticker”, aldus An Luyten. “Dankzij de massale vrijgevigheid van de Vlaming dit jaar kan Rode Kruis Vlaanderen ook komend jaar mensen helpen.”