serafijnMicrobrouwerij Achilles, bekend van het Serafijnbier, maakt sedert kort deel uit van Caupona bvba (van de Prik & Tik-winkels in Heist-op-den-Berg en Herselt). De microbrouwerij heet voortaan Brouwerij Serafijn. Dat is de nieuwe Heistse vennootschap die onderdak biedt aan de Serafijnbieren van Achilles Van de Moer.

In 1999 ging Achilles Van de Moer van start met de microbrouwerij. De bieren verzamelde hij onder de merknaam Serafijn. “Het zijn bieren van hoge gisting, hergist op de fles”, vertelt brouwer Achilles. De bieren, oorspronkelijk gebrouwen in Itegem, kennen een groot lokaal succes. Op fles zijn ze te verkrijgen in talloze cafés, en ‘t Hoekske biedt De Liter van Pallieter zelfs aan van ’t vat. “Voor een kleine brouwerij is dat een prestatie”, zegt de brouwer, die tot op heden alleen werkte.

De bieren worden al een tijd – wegens capaciteitsbeperkingen van de intussen ontmantelde microbrouwerij in Itegem – gebrouwen in Lochristi. “Met de overname willen we Serafijn een mooie toekomst schenken”, zegt Philip Heylighen. Hij zette als zaakvoerder van Prik & Tik Heist mee zijn schouders onder de overname. “Onze proeftap in de winkel is een schot in de roos. Een eigen bier past perfect in die lijn. De Serafijnbieren moeten dé bieren van Heist worden. Bovendien blijven de ambachtelijke bieren in Heistse handen. Achilles zal actief zijn als brouwer, onder meer voor het opvolgen en uitbreiden van het gamma. Zo zal het Serafijntje, een superlekkere likeur op basis van citrusvruchten, op algemene aanvraag terug geproduceerd worden. De expertise van Achilles krijgt een professionelere omkadering.”

“De Prik & Tik winkels van Heist en Herselt hebben altijd al veel moeite gedaan om Serafijn in de kijker te zetten”, vult Achilles aan. “Onze samenwerking loopt eigenlijk al wel een tijdje. Onder deze nieuwe vleugels is de toekomst van Serafijn verzekerd. Tot nu toe deed ik zo goed als alles alleen, wat niet houdbaar was. De overname komt misschien uit onverwachte hoek, maar biedt nieuwe mogelijkheden.” De Heistse kunstenaar Nick Van Dijck ontwerpt een nieuw logo voor Serafijn. “We mikken immers bewust rond de kerktoren, in tegenstelling tot het brouwen voor de export”, zeggen Philip en Achilles.

De Serafijn Grand Cru heeft trouwens onlangs nog een zilveren medaille behaald op de World Beer Awards in Londen, in de categorie Pale Beer – Barley Wine.