kompanyPlay Sports, de sportzender van Telenet, lanceert een campagne met Rode Duivel Vincent Kompany ter ere van de sportfans. “De twaalfde man is geen loos begrip”, zegt Kompany. “Als je voelt dat er veel mensen achter je staan, ga je beter spelen.”

Kompany weet dat uit eerste hand. Supporters van zijn club Manchester City hebben op de tonen van het liedje Mrs. Robinson van Simon & Garfunkel een hommage gemaakt aan het adres van Kompany: And here’s to you, Vincent Kompany. City loves you more than you will know. Wow wow wow!
Kippenvel is het, elke keer weer, als de tienduizenden supporters van Manchester City in het Etihadstadion het liedje meebrullen.

De supporters krijgen nu op hun beurt het eerbetoon dat ze verdienen. Play Sports van Telenet start samen met Kompany een opvallende campagne om alle supporters te bedanken, onder de hashtag #samenstraffer. “Fans staan aan de
basis van wat hun club sterk maakt”, zegt Kompany. “Zonder supporters is er geen voetbal.”

Op VTM en VIER is er volgende week een volledig reclameblok gewijd aan het eerbetoon. Het is meteen een van de langste reclamespots die ooit gemaakt is door een Belgisch bedrijf. In de reclamespot komt Alex Leigh aan het woord, de supporter die het lied voor Vincent Kompany bedacht. Het lied behoort intussen ook bij de Rode Duivels tot het vaste repertoire, maar Leigh blijft er zelf bescheiden onder: “Dat is wat fans doen: het team steunen.”

Het filmpje kan je hier bekijken.

“De enorme beleving rond de Rode Duivels tijdens het WK maakte vorig jaar duidelijk hoe groot het effect van fans is op de prestaties van een ploeg”, zegt John Porter, CEO van Telenet. “Topsporters moeten trots zijn op de toewijding van hun
fans. En dat is waarom we deze campagne voeren: de supporters verdienen even veel lof, want het is tweerichtingsverkeer.”

De uitgebreide #samenstraffer-campagne is echter veel ruimer dan tv-spotjes alleen. Zo wordt Telenet partner van BX Brussels, de voetbalploeg waar Kompany in investeerde om Brusselse jongeren de kans geven om te groeien op sportief en sociaal vlak. Want kansen bieden aan jong talent vinden zowel Telenet als Kompany belangrijk. Play Sports maakt samen met BX Brussels een reeks over Brussels sporttalent en toont in korte reportages hoe de jongeren nieuwe
kansen krijgen en hun talent ontplooien.

Op Play Sports verschijnt vanaf september ook het programma Fanatico, een wekelijkse terugblik op de sportactualiteit. Dat programma wordt gemaakt door Bonka Circus, het productiehuis dat door onder anderen Vincent Kompany werd opgericht. Ook in Fanatico ligt de focus op de passie voor sport. Het programma wordt gepresenteerd door jonge tv-talenten als Bram Vande Putte, Aster
Nzeyimana, Frederik Debacker en voetballer Kenny Thompson.