Eén van de ondernemers die door de recente campagne Ondernemers ondernemen voor iedereen in de kijker worden gezet, is Els Maerevoet uit Muizen. Zij runt het retoucheatelier Vigorous, maar is ook de drijvende kracht, ontwerpster en maakster van Play Feet. Dat zijn babypantoffeltjes die de motorische ontwikkeling stimuleren. Ondanks de meerwaarde van dit echt Belgische product is het niet evident om de verkoop te stimuleren.

Els kwam op het idee van de pantoffels omdat haar te vroeg geboren dochter Emily motorische problemen had. De baby moest worden aangespoord om op een speelse manier haar spieren te oefenen. “Maar haar speelsokjes waren sneller uit dan aan, en ik vond geen geschikte speelpantoffels. Aangezien ik toen al tien jaar een retoucheatelier had, ben ik zelf aan het werk gegaan, met de Play Feet pantoffels als resultaat. Deze pantoffels stimuleren de motorische ontwikkeling van baby’s omdat de kleintjes gefascineerd zijn door de lintjes aan de slofjes. Daardoor gaan ze met hun eigen voeten spelen en oefenen zo op een correcte manier buik- en rugspieren.”

In het begin sloegen de pantoffeltjes wel aan, vooral toen Els het Handmade in Belgium-label van Unizo kreeg voor Play Feet, maar het ligt niet voor de hand om dit product te verkopen. “Play Feet zijn erg leuk, maar verkopen zichzelf niet. Mensen vergelijken ze vaak met gewone pantoffels en dan is de prijs wel hoger. Maar dit is zoveel meer dan een gewone pantoffel. Play Feet heeft een motorische meerwaarde en is bovendien echt Belgisch. Jammer dat niet meer mensen daar waarde aan hechten. We kunnen natuurlijk niet tippen aan de prijzen van een gewone pantoffel die in massa gemaakt wordt in lageloonlanden. Maar gelukkig is er toch een beperkte groep die de meerwaarde wel weet te appreciëren en die mensen geven me moed om verder te werken. Zeker als ze na een tijdje vol overtuiging vertellen hoe leuk hun kapoen speelt met de pantoffels.”

Els Maerevoet krijgt door haar medewerking aan de promotiecampagne toch wel extra aandacht voor Play Feet. “Ik heb ook al een afspraak met een groothandel die interesse heeft in onze pantoffels. Helaas vrees ik dat we daar (nog) niet mee verder kunnen gaan omdat de maakprijs van de slofjes nog veel te hoog is. Maar uit zo’n een gesprek hoop ik te leren hoe dat misschien ooit wel mogelijk wordt. Het blijft een moeilijke weg. We hebben ons al laten begeleiden door een marketing consultant, en ondanks haar harde werk zijn we nog niet echt vooruit gegaan. Maar misschien lukt het in de toekomst wel.”