De Nederlandse brouwerij Bavaria heeft in 2016 een recordomzet van 610,1 miljoen euro gerealiseerd, bijna 15 procent meer dan een jaar eerder. De overname van onder meer het Belgische Palm uit Steenhuffel in mei 2016 gaf de opbrengsten een extra duwtje, zo maakte de Nederlandse brouwerij bekend. Naast de deal met Palm werd in de Verenigde Staten importeur van Belgische speciaalbieren Latis Imports overgenomen. Verder werd een samenwerking opgezet met Molson Coors UK.

Financieel topman Frank Swinkels omschrijft de overname van Palm Belgian Craft Brewers uit Steenhuffel als het hoogtepunt van 2016. “Het samengaan van twee familiebedrijven was een uniek moment in onze geschiedenis. We voegden met trots het rijke assortiment van speciaalbieren van Palm Belgian Craft Brewers toe aan ons portfolio.” In eerste instantie heeft Bavaria een meerderheidsbelang van 60 procent in Palm. In 2021 zal dit 100 procent zijn.

Eind 2016 introduceerde Bavaria ook de nieuwe internationale merkcampagne Welcome to the Family. Na vijftien jaar nam de Nederlandse brouwerij afscheid van de slogan Zo, nu eerst een Bavaria en communiceert nu vanuit de kracht van het familiebedrijf. “Bier verbroedert en brengt mensen samen en deze universele boodschap dragen we eerst in Nederland uit en vervolgens in alle landen waar Bavaria actief is, ook in België”, aldus Swinkels.

Bavaria produceerde in 2016 ruim 7 miljoen hectoliter bier in zes brouwerijen en is in meer dan 130 landen aanwezig. Er werken ruim 1.400 mensen voor het familiebedrijf.