ovam2Online shoppen kent een flinke boost in ons land. De vele verpakkingen en ritten die ermee gepaard gaan, maken de e-commerce echter weinig duurzaam. In opdracht van Vlajo brainstormden 150 studenten over het thema groene e-commerce met de bedoeling om jongeren bewust te maken van de principes van duurzame innovatie en ecodesign. Ter gelegenheid van dit initiatief werd afvalstoffenmaatschappij OVAM uit Mechelen omgevormd tot een 24 uur durend innovatiekamp.

De studenten werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van OVAM. Hun kennis en expertise moest de creativiteit en ondernemingszin van de jongeren aanscherpen. Bovendien opende het innovatiekamp ook voor de Mechelse afvalstoffenmaatschappij interessante denkpistes. “Ik was positief verrast door de creatieve oplossingen van de studenten,” zegt Evelyn Lafond, beleidsmedewerker Ecodesign bij OVAM. “We hebben al vaak gebrainstormd over het thema groene e-commerce, maar tijdens dit innovatiekamp heb ik zeker enkele haalbare ideeën gehoord. We hebben uiteindelijk gekozen voor het team dat crowdsourcing als strategie hanteert en bovendien ook focust op het sociale aspect en ‘vloeiend vervoer’.”

Het project resulteerde in een innovatief concept dat ervoor zorgt dat meer goederen met minder transportbewegingen op hun bestemming geraken. Het winnende team Rootes wil een netwerk creëren dat data van consumenten verzamelt. Met een app willen de studenten de dagelijkse route van consumenten traceren om nadien specifieke afhaallocaties op strategische plaatsen buiten de stadskern te voorzien. Koerierdiensten brengen de pakketjes dan naar de locatie waar de consument regelmatig voorbij komt. De consument krijgt via de app een signaal en pikt het pakketje zelf op uit de voorziene smart boxes. “Koeriers moeten dan minder rondrijden en staan nooit meer voor een gesloten deur. Dat is minder chaos op de weg en een besparing op ritten én CO2-uitstoot”, zegt Thibaut Verrue van Rootes.