Ook LIDL van Putte krijgt zonnepanelen

Philippe Weiler, Head of Sustainability bij Lidl België, Marie Christine Marghem, federaal Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling, en Peter Isaac, directeur verkoop en logistiek Lidl België

Philippe Weiler, Head of Sustainability bij Lidl België, Marie Christine Marghem, federaal Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling, en Peter Isaac, directeur verkoop en logistiek Lidl België.

De LIDL-vestiging in Putte is één van de 20 winkels van de keten die worden uitgerust met zonnepanelen. Dat heeft Lidl Belgium ter gelegenheid van de Europese Week van de Duurzame Energie bekend gemaakt in aanwezigheid van Marie Christine Marghem, Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame ontwikkeling.

De werken worden uitgevoerd in de tweede helft van 2016. Deze investering van 3,5 miljoen euro kadert in het beleid voor duurzame energie dat het merk al ettelijke jaren voert. Lidl wil zijn verantwoordelijkheid als supermarktketen opnemen en bijdragen aan de ontwikkeling van een duurzame samenleving met meer respect voor het milieu, de mensen en de maatschappij. 

Lidl zal de 20 winkels uitrusten met installaties van 1.400 kWp (kilowattpiek). Eén kWp produceert gemiddeld 850 kWh/jaar (kilowattuur per jaar), afhankelijk van de hoeveelheid zon. In totaal zullen deze installaties samen met de reeds bestaande van de andere winkels en distributiecentra jaarlijks voldoende groene stroom produceren voor het verbruik van minstens 1.000 gezinnen. Het doel is dat Lidl-winkels de energie die geproduceerd wordt door de zonnepanelen maximaal benutten of zelfs autonoom worden en geen beroep meer moeten doen op gas.

“We zullen op 5 jaar 500 miljoen euro investeren in onze uitbreiding, benadrukt Evelyne Raymakers, woordvoerder van Lidl België. “Deze investering zal dienen voor nieuwe winkels, renovatie van bestaande filialen, de ingebruikname van een nieuw distributiecentrum… en om vorm te geven aan een efficiënte strategie voor duurzame energie. We zetten ons constant in om ons energieverbruik zo veel mogelijk te beperken en om – voor zover mogelijk – de productie van hernieuwbare energie te ondersteunen. Deze keuzes bieden vanzelfsprekend ook voordelen voor de klanten. Dankzij de besparingen die Lidl maakt, dragen we bij aan een beter milieu en kunnen we verse producten van de beste kwaliteit aanbieden voor de laagste prijs!”