glassesNeovia Logistics Services uit Willebroek en het logistiek centrum van Spar Retail in Heist-op-den-Berg zijn twee van de zestien bedrijven die op 20 oktober samen met het Vlaams Instituut voor Logistiek van start zijn gegaan met het project Vision in Logistics. Met dit project wil het VIL voor de Vlaamse logistieke sector de mogelijkheden van innovatieve smart glasses of slimme brillen in magazijnen in kaart brengen en uittesten.

Smart glasses, met als bekendste de Google Glasses, zijn de hype van het jaar in technologieland. De mogelijkheden voor de logistieke sector worden hoog ingeschat. Met het project Vision in Logistics gaat het VIL voor de Vlaamse logistieke sector na wat de brillen voor magazijnprocessen kunnen betekenen, welke systemen de beste zijn, hoe ze de productiviteit en betrouwbaarheid van logistieke operaties kunnen verhogen en wat ze meer bieden dan de bestaande systemen als pick-to-light of voice picking. Met de deelnemende bedrijven zal het VIL de brillen ook in de praktijk uittesten.

De nieuwe technologie biedt veel potentieel in magazijnen. Doordat alle nodige informatie voor de magazijnier op het kleine scherm in de bril verschijnt, kan hij handenvrij werken voor picking, verpakken en montage of herstelling. Bovendien kunnen er last minute nog wijzigingen worden doorgegeven. Doordat alle acties die een magazijnier moet uitvoeren stap voor stap in real-time via de slimme bril worden gevisualiseerd op het netvlies zijn nieuwe medewerkers of interims ook onmiddellijk inzetbaar voor logistieke activiteiten. De bril kan producten automatisch herkennen door het inlezen van de barcode en helpt de werknemer het volgende item te kiezen door onder meer de locatie weer te geven.

Naast de twee bedrijven uit de regio Mechelen, Neovia Logistics Services en Spar Retail, werken nog 14 andere bedrijven mee aan het project dat loopt tot december 2015: Ahlers, Atlas Copco, Aveve, BASF, bpost, Danone, Eltra, Facil, JAVA, Scania, Tupperware, Van Moer Group, Volvo en Wim Bosman.