AZ Sint-Maarten, met campussen in Mechelen en Duffel, neemt een nieuwe MUG in gebruik. Het gaat om het eerste operationele voertuig van de Mobiele Urgentie Groep dat in Vlaanderen met de Battenburgstriping is uitgerust. De Volvo XC 90 T5 AWD beschikt bovendien over de allernieuwste technische snufjes om patiënten nog beter en sneller te helpen.

De Battenburgstriping wordt de nieuwe norm voor interventievoertuigen binnen de dringende hulpverlening, maar is voorlopig nog niet overal in gebruik. Het kenmerkt zich door een schaakbordpatroon in fluorescerende of retroreflecterende groene en gele kleuren op de zijkanten van het voertuig. Daarmee vergroot de zichtbaarheid aanzienlijk, ook bij regenval, mist of ’s nachts. Zonder ingeschakelde prioritaire verlichting is het voertuig op elk moment van de dag vanop meer dan 500 meter waar te nemen. In Vlaanderen zijn op dit moment enkel de voertuigen van FAST en enkele brandweerwagens zo uitgerust.

Ook de technische kant van het voertuig is heel modern. Straalcoördinaten worden voortaan rechtstreeks vanuit de noodcentrale naar het GPS-toestel in de MUG gestuurd. De spoedarts of urgentieverpleegkundige zal op die manier het adres niet langer manueel moeten ingeven, zoals dat momenteel nog het geval was. Er kan dus sneller worden uitgerukt. De nieuwe MUG beschikt eveneens over een elektronisch geregeld dempingssysteem, waardoor het altijd, ongeacht de lading, mooi parallel ten opzichte van de weg ligt.

Nog opvallend aan deze nieuwe MUG zijn de vier zitplaatsen. Artsen en verpleegkundigen in opleiding kunnen voortaan mee op interventie, wat de vorming ten goede komt. Tot nu bestond een MUG-team steeds uit een urgentiearts en een urgentieverpleegkundige.

De MUG rukt reeds 21 jaar uit in de ruime Mechelse regio. Vorig jaar telde het AZ Sint-Maarten zo’n 1.280 interventies, wat neerkomt op meer dan drie per dag.