Omleiding doorgaand verkeer Antwerpen BrusselOp maandag 13 juli start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met grote onderhoudswerken op de E19 tussen Mechelen-Zuid en de brug over de Grote Nete in Rumst. In de richting van Antwerpen wordt het wegdek opgebroken en volledig vernieuwd over een afstand van ongeveer 8 kilometer. De werken zullen ongeveer een maand duren. De E19 blijft tijdens de werken steeds open, maar het verkeer houdt in beide richtingen best rekening met ernstige hinder. De A12 vormt een beter alternatief voor verkeer tussen Brussel en Antwerpen.

De werfzone op de E19 loopt vanaf het op- en afrittencomplex van Mechelen-Zuid (10) tot ongeveer 1 kilometer voor het op- en afrittencomplex van Rumst (8). Er wordt enkel gewerkt in de richting van Antwerpen, maar ook het verkeer richting Brussel zal hinder ondervinden aangezien beide richtingen langs één kant van de snelweg moeten rijden. Het verkeer kan overdag steeds over minstens twee rijstroken blijven rijden in beide richtingen.

De eerste fase van de onderhoudswerken start op maandag 13 juli en duurt vier dagen. Ter hoogte van Mechelen-Zuid wordt het wegdek richting Antwerpen over een lengte van ongeveer een kleine twee kilometer vernieuwd.

Tijdens fase 1 blijft de E19 altijd open. Het verkeer richting Antwerpen rijdt over twee rijstroken. Het verkeer richting Brussel ondervindt tijdens fase 1 geen hinder. Ter hoogte van de werfzone geldt een snelheidsbeperking van 70 km/uur. De oprit Mechelen-Zuid (10) naar de E19 richting Antwerpen is tijdens fase 1 afgesloten. Het verkeer dat in Mechelen-Zuid de E19 wil oprijden naar Antwerpen, wordt omgeleid via de Uilmolenweg (N109) om de oprit te nemen in Mechelen-Noord.

Tijdens de tweede fase van de structurele onderhoudswerken, die duurt van 16 juli tot 14 augustus, schuift de werfzone op in de richting van Mechelen-Noord en wordt het grootste stuk van het wegdek (ongeveer 7 kilometer) vernieuwd.

In de nacht van 16 op 17 juli en van 17 op 18 juli worden er over de hele lengte van fase 2 in de rijrichting van Brussel betonnen jerseys geplaatst om het verkeer te kunnen wisselen van kant. Tijdens die twee nachten moet het verkeer richting Brussel tijdelijk over de pechstrook rijden. Vanaf 20 juli wordt het verkeer door de middenberm naar de andere zijde van de snelweg geleid. Het verkeer rijdt dan in beide richtingen over twee versmalde rijstroken op één zijde van de snelweg. Ter hoogte van de werfzone geldt een snelheidsbeperking van 70 km/uur.

De op- en afrit Mechelen-Noord (9) richting Antwerpen en de oprit van de R6 naar de E19 richting Brussel blijven tijdens de volledige duur van fase 2 afgesloten. Verkeer voor de afrit Mechelen-Noord (9) komende van Brussel moet de snelweg al verlaten in Mechelen-Zuid (10). Verkeer dat in Mechelen-Noord de E19 wil oprijden richting Antwerpen wordt omgeleid langs de N1 naar het op- en afrittencomplex van Rumst (8). Wie van de R6 komt en richting Brussel wil, wordt omgeleid via de N1, naar de N16 om vanop de N16 de E19 richting Brussel op te rijden.

Om de hinder zo beperkt mogelijk te houden, neemt AWV verschillende maatregelen. Zo wordt er 7 dagen op 7 gewerkt en worden de werken uitgevoerd in de vakantieperiode, die traditioneel verkeersluwer is. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een filedetectiesysteem om het verkeer tijdig te informeren over files en alternatieve reisroutes.

Tijdens de werken geldt er ter hoogte van de werfzone een snelheidslimiet van 70 km/uur. De politie zal streng toezien op de naleving hiervan. Dat gebeurt onder meer door het inzetten van een mobiele LIDAR-camera of superflitspaal.

Nieuw asfalt moet gedurende een dag afkoelen. Tijdens die periode kan er dus geen verkeer over het nieuwe wegdek rijden. De weg blijft dan afgesloten, maar er is geen werfactiviteit.

De werken zijn sterk afhankelijk van het weer. Bij zeer nat weer kunnen ze niet doorgaan. In dat geval kan bovenstaande planning dus nog wijzigen.