Het Mechelse Digital Media Agency NewFusion innoveert op een opvallende manier. De jonge start-up ontwikkelde een eigen manier van toegangscontrole aan de hand van biohacking. Werknemers krijgen een elektronische chip ingeplant om zo het kantoor binnen en buiten te kunnen.

Innovatie staat hoog aangeschreven bij het jonge Mechelse bedrijf dat voor zijn klanten de brug slaat tussen marketing, media en technologie. Innovatiegoeroe en CEO Vincent Nys (26) legt uit: “Digitalisering en vernieuwing zijn een must voor veel bedrijven in de sector, maar er zijn er maar weinigen die effectief het verschil durven maken. Bij NewFusion is dat anders. Door onze klanten zowel een volledige marketingstrategie aan te bieden als de technologische tools om die te ondersteunen, kunnen we hen een unieke onestopshop-service aanbieden. Dat geeft ons de drive om bij elk project verrassend uit de hoek te komen en iets te ontwikkelen dat mensen bijblijft.”

Die geest van vernieuwing wordt ook binnen het eigen bedrijf gestimuleerd. Elke maand mag een werknemer een eigen creatief concept ontwikkelen en uitvoeren. Een van die frisse ideeën was biohacking: simpel gezegd de symbiose van het menselijk lichaam en technologie. Zo kun je een elektronische RFID-chip laten inplanten in je hand als elektronisch visitekaartje, om je smartphone te bedienen of als toegangspasje bijvoorbeeld.

Dit idee werd bij NewFusion meteen in de praktijk getest. Medewerkers die dat wilden, konden kiezen voor zo’n handimplantaat of een gewone ring met een chip die functioneert als toegangscontrole. Geen badges of codeklavieren meer, gewoon even
de hand of de ring voor een lezer houden en de deur van het bedrijf gaat open.

Op deze manier wil de jonge start-up, die voor technologische toonaangevende innovatie staat, een statement maken. “Als je claimt technologisch vernieuwend te zijn, waarom zou je dan niet beginnen bij jezelf?”, aldus Vincent Nys. “Net zoals bij elke technologische evolutie zal er ook ten opzichte van biohacking heel wat scepticisme en ethisch bezwaar zijn. Maar wie geen eieren durft te breken, zal nooit een omelet kunnen maken. Bij NewFusion hanteren we dan ook het motto: niet out of the box denken, maar de box heruitvinden!”