Het grootste onderdeel van de nieuwe spoorwegbrug over de Leuvense Vaart ligt op zijn plaats. De laatste van in totaal zes bruggen maakt deel uit van de 3,2 kilometer lange spoorbypass in Mechelen. De brug over de Leuvense Vaart wordt dit jaar afgewerkt, nadat eerder ook de kokerbrug aan de Halfgalgstraat, de spoorbrug over de Leuvensesteenweg, de brug over de spoorlijn Leuven – Mechelen – Schellebelle, de spoorbrug over de Dijle en de brug over de Jubellaan zijn aangebracht. Volgend jaar zullen de uitrustingswerken en de spooraanleg starten. De totaal geraamde investering voor de Mechelse spoorbypass bedraagt zo’n 170 miljoen euro.

De geprefabriceerde stalen brug is 77,5 meter lang, 15 meter breed en 3,5 meter hoog. “Voor de montage van de brug heeft de aannemer de voorbije weken twee grote mobiele hijskranen van respectievelijk 500 en 700 ton geïnstalleerd”, zegt Frédéric Petit van spoorwegbeheerder Infrabel. “Nadien zijn de twee grootste brugdelen, elk 39,3 meter en 170 ton, via het water op een ponton ter hoogte van de werf aangekomen.” Vrijdag 10 en zaterdag 11 maart worden de brugdekken geplaatst. Nadien kunnen deze onderdelen aan elkaar gelast worden. In een volgende fase worden op de roosterstructuur prefabplaten geplaatst, waarna er een betonvloer op gegoten wordt.

Tegen 2019 zorgt spoorwegbeheerder Infrabel met deze werken voor twee bijkomende sporen en twee nieuwe perrons aan de achterzijde van het station Mechelen. De spoorbypass zal aansluiten op de lijn Schaarbeek – Mechelen op de middenberm van de E19 en de Diabolo-spoorverbinding, die beiden sinds juni 2012 in dienst zijn. Infrabel beoogt hiermee ook een verdere capaciteitsverhoging en een vlottere doorstroming van het treinverkeer op de strategische verbinding Brussel – Mechelen – Antwerpen – Nederland. De spoorbypass vormt zo het sluitstuk van het Belgische hogesnelheidsnet.

Ook het stationsgebouw in Mechelen wordt vernieuwd. De plannen daarvoor liggen nog tot 24 maart ter inzage in het Huis van de Mechelaar. Ook de grote stationsmaquette staat er tijdens het openbaar onderzoek opgesteld. De plannen omvatten de bouw van een volledig nieuw treinstation met faciliteiten voor busgebruikers, een ondergrondse fietsenstalling met 5.000 plaatsen, een administratief gebouw met commerciële ruimte en een laad- en loszone voor de stationsgebonden functies. Het geheel omvat 73 plannen. Alle plannen kunnen ook worden ingekeken in het Infopunt van het stationsproject in de Consciencestraat.

Mechelen in Beweging maakte een beeldmontage van de plaatsing van de spoorwegbrug over de Leuvense Vaart.