Enkele uitstalramen in de Hoogstraat en de Korenmarkt in Mechelen krijgen extra aandacht. Specialisten van Retail Office bezoeken de lokale handelaars. Samen bespreken ze hoe men etalages voor potentiële klanten in het oog kan laten springen. “De Hoogstraat vormt een belangrijke toegangsweg tot ons kernwinkelgebied. Ze bepaalt mee het imago van de stad Mechelen”, zegt schepen van Economie Katleen Den Roover.

Het handelsversterkend project Hoogstraat Natuurlijk schoot vorig jaar uit de startblokken. Ondersteund met financiële middelen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en het Hermesfonds moet het de Hoogstraat en Korenmarkt een sterkere eigen identiteit. “Een uitstalraamactie moet dit handelsgebied nog een extra boost geven.”

Leerrijk

De lokale handelaars die al een bezoek kregen, reageren enthousiast op het initiatief. “Als je dagdagelijks in de winkel staat, heb je nauwelijks oog voor zo’n etalage. De adviseurs dachten mee in functie van de zaak en gaven zeer bruikbare tips”, beamen Debby Waterschoot, zaakvoerder van Domus en Nancy Vermeylen, zaakvoerder van Pauline.

Ook Hugo Holemans van groenten- en fruithandel ’t Winkeltje aan de Korenmarkt kon op advies rekenen. “Mij werd onder meer aangeraden om nog meer specifiek het verhaal te brengen over de herkomst van de producten. Die kan namelijk meer uitstraling van de versheid betekenen”, zegt hij.

De eerste bevindingen van Retail Office zijn positief. “De Hoogstraat en de Korenmarkt hebben ontegensprekelijk heel wat potentieel als handelsstraat”, meent Luc Campo, managing partner bij Retail Office. “Wat ons wel algemeen opviel, is dat handelaars hun uitstalramen zoveel mogelijk vullen. Je kunt beter minder etaleren en enkel laten zien wie je bent en waar je voor staat. Emotie en accenten leggen, maakt passanten nieuwsgierig om binnen te gaan.”