etamDe Mechelse FNG Group NV, modehuis met verschillende modeconcepten (zoals Fred & Ginger, CKS, Claudia Sträter, Expresso en Steps), en R&S Retail Group NV, de holding boven Miss Etam, hebben besloten de krachten te bundelen en gaan op verschillende vlakken intensief samenwerken.

FNG telt meer dan 1800 medewerkers, heeft 365 eigen verkooppunten en meer dan 1500 multibrandstores die de FNG collecties verdelen. R&S Retail Group is sinds 2015 eigenaar van Miss Etam, dat een 100-tal verkooppunten heeft en meer dan 800 medewerkers telt. Samen realiseren beide bedrijven een omzet van ongeveer 350 miljoen euro.

FNG heeft met een buy-and-build strategie de laatste jaren een brede portfolio van complementaire love brands ontwikkeld en opgebouwd. Het bedrijf is uitgegroeid tot een sterke speler in de Benelux met meer dan 250 miljoen euro omzet. Net als R&S wil FNG waarde creëren met een no-nonsens aanpak door optimalisering van bedrijfsprocessen, door het benutten van synergieën en door een sterke nadruk op de omni-channel aanpak.

Miss Etam is nog geen jaar na de doorstart en enkele drastische stappen opnieuw een gezond bedrijf. De sanering in winkels (van 180 naar een honderdtal) en overhead was volgens de bedrijfsleiding onvermijdelijk, “maar de kracht van het bedrijf schuilt in de band met de zeer trouwe klant die Miss Etam bezoekt. Dat zijn er meer dan 2 miljoen!”

Beide bedrijven zien op verschillende vlakken opportuniteiten om in een intensieve samenwerking synergieën te realiseren. Zo ontstond na de doorstart een samenwerking tussen Miss Etam en het productieplatform van FNG met eigen kantoren in Turkije, Indië en Hongkong. Miss Etam beschikt dan weer over een webplatform waarbij wekelijks 20% tot 25% van de omzet online gerealiseerd wordt.

Dieter Penninckx, managing director van de FNG Group: “Om een succesvolle onderneming uit te bouwen in de fashion- en retailwereld is het cruciaal om te beschikken over een portfolio aan complementaire merken enerzijds, zodat je flexibel kan inspelen in een snel veranderende markt, en schaal anderzijds, dit om maximaal van schaalvoordelen te kunnen genieten. De samenwerking met Miss Etam biedt op dit vlak vele kansen en mogelijkheden. Beide bedrijven zijn enthousiast om samen deze kansen maximaal te benutten. De winnaars van morgen maken vandaag strategische keuzes om zich te onderscheiden en hebben de daadkracht om deze keuzes te implementeren.”

Beide partijen onderzoeken of en hoe deze samenwerking op termijn verder kan worden uitgewerkt in een combinatie van beide bedrijven. Ze willen eveneens samen de rol van consolidator in de markt verder opnemen.