OPnGO, de start-up die parkeren makkelijker maakt, is voortaan beschikbaar voor vijf Mechelse parkings. Mechelen is een testcase. Als de uitrol hier goed verloopt, zal OPnGO ook actief worden in andere grote steden.

OPnGO is gratis beschikbaar via een mobiele applicatie en een website, en biedt verscheidene diensten aan autobestuurders. Zo kunnen ze eenvoudig beschikbare parkeerplaatsen in de buurt vinden. Via OPnGO kan je tevens parkeren in parkings zonder een ticket te nemen en zonder langs de kassa te passeren, dankzij nummerplaatherkenning en de mogelijkheid tot mobiel betalen. Je kunt de factuur via e-mail ontvangen en een overzicht krijgen van de historiek van de parkeersessies op je smartphone.

De dienst is een alles-in-één parkeeraanbod: hij vergemakkelijkt het parkeren door beschikbare parkeerplaatsen aan te duiden en biedt de mogelijkheid de tarieven van verschillende parkings met elkaar te vergelijken. Door op voorhand een plaats te reserveren, kunnen autobestuurders tot 30 % op het parkeertarief besparen. Doordat de slagboom automatisch opent bij aankomst en vertrek en de bestuurders mobiel kunnen betalen, levert de dienst hen tot slot een aanzienlijke tijdwinst op en verhoogt hij hun comfort.

OPnGO, vorig jaar gestart in Frankrijk, is vanaf nu beschikbaar in Mechelen en biedt autobestuurders toegang tot vijf parkings in het hartje van de stad, nabij de Grote Markt, de Sint-Romboutstoren en de musea Hof van Busleyden en Kazerne Dossin. Het gaat om de parkings Grote Markt, Veemarkt, Centerparking (Blauwehondstraat), Kathedraal en Hoogstraat. “Mechelen is de eerste Belgische stad waar OPnGO wordt gelanceerd. We hebben ervoor gekozen omdat Indigo, partner van OPnGO, in deze stad zeer actief is met vijf parkings”, zegt Laura Van den Broeck van Indigo. “Het leek OPnGO de ideale locatie om uitvoerig te testen. Als alles goed verloopt in Mechelen, zal OPnGO uitbreiden naar al onze andere parkings in de grote steden.”