Werkgeversorganisatie Voka biedt ook dit jaar federale en Vlaamse volksvertegenwoordigers de kans om tijdens het parlementaire zomerreces van het bedrijfsleven te proeven. Woensdag bezocht Marc Hendrickx het bedrijf Continental Automotive in Mechelen. Donderdag gaat Lorin Parys langs bij het Mechelse hoofdkantoor Rode Kruis-Vlaanderen.

“Volksvertegenwoordigers buigen zich vaak over dossiers die een directe impact hebben op onze ondernemingen”, stelt gedelegeerd bestuurder Roel Dockx van Voka – Kamer van Koophandel Mechelen. “De zomerstage biedt hen de kans om op de bedrijfsvloer te ervaren hoe het gesteld is met onze ondernemingen en wat de uitdagingen zijn op de werkvloer.”

Marc Hendrickx verkende woensdag de werkvloer bij Continental Automotive op Mechelen Noord, de Mechelse productievestiging van de Duitse Continental-groep. Hij werd er verwelkomd door managing director Stefaan Van Thielen.

“In de jaren tachtig stond dit bedrijf aan de wieg van de ABS-remsystemen. De eerste prototypes zijn hier gefabriceerd”, aldus Stefaan Van Thielen. “Sinds 1998 behoren we tot de Continental-groep en produceren we wielsensoren en innovatieve remsystemen. De jongste jaren gaat het om ESP-systemen, die zorgen voor de stabiliteit van het voertuig op de weg. Samen met onze grootste concurrent zijn we goed voor meer dan tachtig procent van de markt. Momenteel leveren we remsystemen voor uiteenlopende modellen van onder andere Mercedes, Volvo, Aston Martin, Jaguar, Ford, Porsche en BMW.”

Investeringen

Met een vijfhonderdtal medewerkers produceert Continental Automotive in Mechelen dagelijks 110.000 remsensoren, 550.000 remventielen en 9.400 volledige remsystemen voor klanten in Europa, Amerika en Brazilië. Onder andere recente investeringen van 85 miljoen euro in automatisatie en een voortdurende aandacht voor efficiëntie zorgen ervoor dat het bedrijf deze aantallen kan koppelen aan hoogstaande kwaliteit. Ook ontwikkeling is een belangrijk facet in het proces. “Het duurt zo’n anderhalf jaar vooraleer een remsysteem voor een nieuw model van een constructeur geïntegreerd kan worden. Hierdoor kunnen we twee tot vijf jaar op voorhand de volumes inschatten. In de toekomst starten we nog nieuwe lijnen op voor de productie van remsystemen voor motoren en elektrische fietsen”, zegt Stefaan Van Thielen.

Tijdens de rondleiding door de plant was Marc Hendrickx onder de indruk van de innovatieve technologie en robotica waarmee het fabricageproces gepaard gaat. “Ik vermoed dat slechts weinig mensen in de Mechelse regio weten wat hier wordt gefabriceerd en hoe innoverend dit bedrijf is”, besloot hij.