BOORTMEERBEEK/MECHELEN – Ruim honderd ondernemers uit regio Mechelen lieten zich donderdag bij BMW Ottevaere inspireren door boeiende sprekers tijdens de eerste Made in Mechelen Live.

Na een verrassende intro van Beatboxer BBG, ofwel Guy Van Hasselt, verwelkomde Bart Decoster, corporate director van Mediahuis Connect, de aanwezige ondernemers. Hij stelde het Made In platform voor, en toonde aan dat Made in Mechelen en de andere Made In-sites steeds meer nieuwsbriefabonnees en unieke gebruikers hebben.

Gastheer Ben Roelants introduceerde vervolgens de eerste gastspreker: Birgit Conix, CFO van Telenet. “Innoveren om op kop te blijven” was haar boodschap. “Telenet is wel een Bel20-bedrijf, maar het heeft de drive van een start-up. We innoveren op drie niveaus: technologie, product en klantenservice. We investeren een half miljard om het netwerk op 1 GHz te brengen en 250 miljoen om het mobiel netwerk dat we overnamen te upgraden. En we helpen mensen om hun digitale vaardigheden te verbeteren en investeren in jonge ondernemers met het Kickstart-programma.”

EQ

Marleen Smekens van Mentorprise benadrukte de impact van emotionele intelligentie op digitale disruptie. “Sociale vaardigheden maken het verschil. Mensen met een hoog EQ zijn empathisch, staan open voor verandering, hebben een hoge stresstolerantie en zijn oplossingsgericht. Zij zijn de medewerkers van de 21ste eeuw. Wij bieden een selectietool om het EQ te peilen, wat heel handig kan zijn bij recrutering.”

Mark Willems van tsjing stelde zijn app voor aan de aanwezigen. Met die app kan een bezoeker van een aangesloten horecazaak zelf een bestelling plaatsen en betalen zonder tussenkomst van een kelner. “Want jongeren wachten niet graag, ze willen snel bediend worden. De nieuwste generatie wil comfort en beleving. Laat ze kiezen of ze aan tafel bediend willen worden of niet.” Voorlopig kon tsjing vooral organisatoren van events overtuigen om mee op de kar te springen. “Horecazaken overtuigen, is moeilijker. Midden 2018 willen we ons aantal horecaklanten hebben opgetrokken tot 120. Op korte termijn hebben we een kapitaalinjectie van 300.000 euro nodig. En daarna nog een miljoen om te groeien.”

Ondernemer moet durven springen

Na de pauze vertelde eigenaar Charles Leclef de boeiende geschiedenis van zijn stadsbrouwerij Het Anker. Zijn grootvader nam in de jaren vijftig de visionaire beslissing om te stoppen met het brouwen van pils en over te schakelen op bruin streekbier, wat resulteerde in de nu wereldbefaamde Gouden Carolus. Het Anker bevindt zich nog steeds in het hart van Mechelen. “Die locatie is essentieel, het is onze reden van bestaan. We zijn actief in een bepaalde historiek.” Maar dat betekent niet dat er niet wordt geïnnoveerd. “Een ondernemer moet ook durven springen, en daarom hebben we besloten in Blaasveld, ook op een historische familiesite, opnieuw van start te gaan met een stokerij. Deze keer geen jenever, zoals eeuwen geleden, geen gin omdat dat nu even populair is, maar een whiskystokerij.” En ook die whisky heeft al wereldfaam. “Internationalisering is essentieel. 50% van onze omzet is voor export. Er wordt ook gewerkt aan ecodraft: een nieuwe wijze van vatenbier tappen. “Niet meer in inox vaten, maar met andere materialen.”

Koen Van den Heuvel, burgemeester van Puurs, werd als laatste gast geïnterviewd door Bart De bruyn, journalist van Made in Mechelen. Hij vertelde over het project Dorpshart Puurs, dat de gemeente opnieuw een handelskern gaf. “Een boeiend handelsleven zorgt voor pit in een dorpskern. Het project heeft gezorgd voor een centraal plein en meer dan 30 extra handelszaken, een supermarkt en een ondergrondse parking. We sporen handelaars aan om te innoveren, om zich te bekwamen in e-commerce en het gebruik van sociale media, en we willen hen daarbij coachen. In de toekomst krijgt Puurs er nog een extra ondergrondse parking bij, en extra horecaterrassen.” Binnenkort fuseert zijn gemeente Puurs met Sint-Amands, maar ondanks herhaald aandringen wilde Koen Van den Heuvel de naam van de nieuwe fusiegemeente nog niet verklappen. Vrijdag werd de nieuwe naam bekend: Puurs-Sint-Amands.

Na de boeiende uiteenzettingen was het tijd voor een walking dinner en kon er genetwerkt worden, en van deze gelegenheid werd uitgebreid gebruikgemaakt. Made in Mechelen Live: voor herhaling vatbaar!