vanpaesschen“De groei van ons bedrijf schiet als een raket de lucht in en uitbreiding dringt zich op”, zegt Kenny Van Paesschen van ShopWeDo. “Maar omdat de stugge Belgische arbeidswetgeving ons verhindert om echt concurrentieel te zijn, zullen we waarschijnlijk verplicht zijn uit te wijken naar Nederland. We blijven een vestiging houden in Mechelen, maar de extra magazijnruimte die we nodig hebben, zullen we (mogelijk tijdelijk) in het buitenland moeten gaan zoeken. De nieuwe Venlo E-commerce Logistic Campus die Groep Heylen bouwt in Venlo, is een mogelijkheid.”

ShopWeDo loopt als een trein. Het jonge bedrijf is gevestigd in Mechelen-Zuid en is gespecialiseerd in de logistiek die komt kijken bij e-commerce. Heel wat bedrijven zien op tegen het opstarten van een webshop omdat ze niet weten hoe ze aan de praktische organisatie van de levering van producten en pakjes moeten beginnen. ShopWeDo doet dat voor hen. Kenny Van Paesschen had al een webshop toen dat woord pas uitgevonden was en perfectioneerde de logistiek met zijn eigen e-commercebedrijf Babygoodies. Nu werkt hij al voor een dertigtal andere webshops.

“Onze klanten zijn tevreden, en met de drukke eindejaarsperiode in het vooruitzicht, schat ik dat ons warehouse in oktober vol zal zijn. Elke dag wordt ik gecontacteerd door twee à drie potentiële klanten. Maar… elke dag verlies ik een potentiële Belgische klant aan Nederland. Door de Belgische arbeidswetgeving zijn we niet concurrentieel genoeg. De wet op nachtarbeid is nog steeds niet aangepast, zodat flexarbeid niet mogelijk is en ik mijn werknemers niet na 20 uur kan laten werken. Ik wil wel in België blijven, maar de wetgeving maakt het quasi onmogelijk. En dat geldt niet alleen voor ons. Alle grote e-commercebedrijven zoals Amazon en Bol.com blijven weg uit België. Ze hebben vestigingen vlak bij de Belgische grens, maar in Nederland, Duitsland en Frankrijk.”

Kenny wil nog wel even wachten met een gedeeltelijke verhuis naar Nederland, maar de tijd dringt. “Er komen naar schatting 5.000 webshops per jaar bij. Voor ons is dat booming business. Je moet nu op de kar springen, of het is te laat. Een extra vestiging in Venlo zal niet meer voor dit jaar zijn, maar mogelijk wel tegen eind 2016. Zelfs onze tevreden klanten zien wel dat het in Nederland goedkoper is.”

Niet alleen de wetgeving is een reden om te verhuizen. “Er is in België ook een nijpend gebrek aan logistieke ruimte. In onze regio zijn te weinig industriezones, en de ruimte die er is, wordt ingenomen door maakindustrie. Er zijn extra magazijnen nodig, en daar wordt veel te weinig in geïnvesteerd. Een verhuis naar Nederland zou een besparing kunnen opleveren van 20% netto, zowel op personeel als op huur. Dat is echt heel veel. Ik zou dan extra personeel kunnen aannemen, zodat de druk op de huidige werknemers zou verminderen. Nu kunnen we alle bestellingen die tot 17 uur bij de webshops worden gedaan de volgende dag leveren. Als we de deadline zouden kunnen verschuiven tot 21 uur, zou het al een wereld van verschil maken. Maar ons personeel mag nu niet zo laat werken. Dat kan niet blijven duren. Ik moet nu te veel potentiële klanten afwijzen.”

ShopWeDo kijkt niet enkel naar Nederland. “We hebben bij een gelijkaardig bedrijf in Madrid ons WMS geïmplementeerd. Alles wordt daar beheerd via de software die bij ShopWeDo in Mechelen is uitgewerkt en geperfectioneerd. Er zijn nu verregaande onderhandelingen met een partner in Luxemburg en daarna zoeken we er één in het oosten van Duitsland. Voor een e-commercebedrijf is het belangrijk om dicht bij groeimarkten te zitten. Daarom zoeken we gelijkgestemde bedrijven. Met een partner in het oosten van Duitsland hebben we een uitvalsbasis naar Oost-Europa en Rusland.”

Morgen: ECOkoeriers en stadslogistiek