LIER – Hans Diels was tot voor kort regiodirecteur bij ETION Kempen. Hij blijft nog deeltijds actief bij ETION Antwerpen/Mechelen, maar start ook een eigen adviesbureau op. Met GeoTrends zal de 37-jarige ondernemer uit Lier andere bedrijven begeleiden om hun strategie weerbaarder te maken tegen geopolitieke shocks.

“Het internationale systeem is momenteel in een overgangsfase aanbeland. De stabiliteit van de jaren 90 is voorbij en komt voorlopig niet meer terug”, zegt Hans Diels. “Brexit, de verkiezing van Trump en de groeiende invloed van populistische partijen zijn maar de meest recente uitingen van een groeiende turbulentie die impact heeft op de politiek-economische situatie in verschillende landen.”

In zijn dagelijkse contacten met ondernemers merkte Hans Diels op dat er een groeiende ongerustheid over deze evoluties ontstaat. Bovendien blijkt het voor kmo’s niet altijd duidelijk te zijn hoe ze zich hierop kunnen voorbereiden. “Grote multinationals zijn alle dagen bezig met het incorporeren van deze globale evoluties, maar voor kleinere ondernemingen is dit moelijker. Nochtans zijn zij gevoeliger voor de impact van nieuwe sancties, handelsbelemmeringen of een plots grondstoffentekort.”

Weerbaarheid

Het conflict tussen Rusland en Oekraïne is daarbij een concreet voorbeeld. Die mondde uit in een sanctie-oorlog tussen Rusland en de Europese Unie met zware gevolgen voor kleine en grote fruitboeren en slachthuizen in Vlaanderen. “Dat zijn bedrijven die nooit vermoed hadden dat ze de speelbal zouden worden van een geopolitiek conflict”, aldus Hans Diels.

Door een analyse van de internationale blootstelling van bedrijven en de geopolitieke connecties tussen hun markten, grondstoffenleveranciers en transportroutes, wil GeoTrends kmo’s beter voorbereiden op internationale evoluties en hen tegelijk nieuwe opportuniteiten laten ontdekken.