Export60% van de  exporterende ondernemers heeft soms problemen met de douane wanneer ze een zending willen aangeven. Dat blijkt uit een rondvraag van Unizo Internationaal i.s.m. DHL Express bij 422 exporterende bedrijven. De vertraging die ondernemers oplopen door douanecontroles blijkt het grootste pijnpunt. Maar ook de onbereikbaarheid van de douane en problemen bij het vaststellen van de invoerrechten brengen ondernemers in de moeilijkheden. Opvallend: één op de drie ondernemers moet een halve dag wachten op een oplossing bij problemen. 6 procent van de ondervraagden moest zelfs langer dan een dag wachten.

Naast tijdverlies hebben problemen met de douaneaangifte voor 60% van de ondernemers ook financiële gevolgen. De bedragen kunnen hoog oplopen. Voor een kwart van de ondernemers die hiermee te maken hebben, gaat het over ruim 100 euro op jaarbasis. Maar evenveel ondernemers spreken van meer dan 1.000 euro per jaar. 10% van de exporteurs verliest zelfs ruim 5.000 euro op jaarbasis.

In 2011 kaartte Unizo deze problematiek al aan. Constructief overleg met de betrokken diensten leidde toen onder meer tot een 24/24u-dienstverlening, meer automatisering en vaste contactpersonen voor klanten. In vergelijking met 2011 is er dus zeker een verbetering, maar er is nog ruimte voor meer.

Unizo kijkt naar de overheid voor oplossingen. “Heel wat procedures en formaliteiten zijn op het lijf geschreven van grote bedrijven, maar niet van KMO’s. In de mondiale wereld van vandaag is het eigenlijk onaanvaardbaar dat je als exporterende KMO bij de douanecontroles tijd en geld moet verliezen”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt. Om KMO’s beter te wapenen tegen eventuele douaneproblemen organiseert Unizo op 16 juni in Vilvoorde voor de zesde keer i.s.m. DHL Express de workshop Transport en douane.

DHL wil zich mee inzetten om de problemen te vermijden en op te lossen. “Als express-bedrijf met wereldwijde douanekennis maakt het deel uit van onze dienstverlening om KMO’s niet alleen te helpen met het versturen van hun goederen, maar ook raad te geven en hen efficiënt door dit kluwen van douane-administratie te loodsen”, aldus een DHL-topman.